Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nad Tatrou sa blysklo, ale búrka neprišla / Nečakaný prierez súčasným slovenským filmom

fenomén / Michal Škamla / 5. 12. 2013

Pod oslavne vyznievajúcim sloganom „Nad Tatrou sa blýska na lepšie časy“ uviedla spoločnosť Artcam do českej distribúcie päticu súčasných „najvýraznejších“ slovenských filmov – hrané Môj pes Killer (r. Mira Fornayová, 2013); Ďakujem, dobre (r. Mátyás Prikler, 2013) a dokumentárne Kauza Cervanová (r. Robert Kirchhoff, 2013); Krehká identita (r. Zuzana Piussi, 2012); Nový život (r. Adam Oľha, 2012). Ako to pri reklamných textoch býva, je aj toto tvrdenie mierne prehnané a zavádzajúce. V prvom rade na Slovensku v roku 2013 vzniklo tak málo filmov, že sa vlastne do definitívnej päťky zmestili takmer všetky. V rade druhom je problematické dešifrovať, ako treba k slovu „najvýraznejší“ v kontexte s vybranými filmami pristupovať. Po zhliadnutí celej kolekcie vychádza najavo, že túto propagačnú formulku možno aplikovať na každý v inom vzťahu.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #90

Článek vyšel v časopise Cinepur #90, prosinec 2013.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Traumy z Toronta / Medzinárodný filmový festival v Toronte (Martin Kudláč, report) • Nepravděpodobná romance / Napospas slovům, hrůzám a bludům (Kamila Dolotina, kritika) • Editorial (Jindřiška Bláhová, editorial) • Berberian Sound Studio / O filme, zvuku, prežívaní a gestách (Tomáš Hudák, zoom) • Zázrak / Generický útěk zázračné Ely z pasťáku (Táňa Zabloudilová, kritika) • Ostrov hadů a krys / Kdo přežije ve světě paradoxů (Antonín Tesař, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Koza / Zakletý kruh bídy

Děti / Bezútěšnost bez deprese

Na hraně zítřka / Tom Cruise ve smyčce

Kandidát / Slovenský žánrový film s trpkou príchuťou

Show! / Rodina ako biznis


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)