Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Geraldine Chaplin / Život v líbezném stínu

rozhovor / Šárka Gmiterková / 4. 6. 2013

Poprvé stála před kamerou, když jí bylo osm. Mihla se tehdy ve snímku svého otce Charlieho Chaplina Světla ramp (1952). Kromě tohoto uvedení do světa filmového herectví a specificky chaplinovské fotogeničnosti (vysoké lícní kosti, pronikavé oči a křehká fýzis) měl ale otec na další kariéru Geraldine Chaplin skoro nulový vliv. Jde přitom o kariéru pozoruhodnou, již otevřela v roce 1965 role Toni v Doktoru Živagovi Davida Leana a jež se rozprostírá přes několik dekád a kontinentů. V 70. letech ji do velkých rolí obsazovali američtí režiséři, zejména Robert Altman (Nashville, 1975, Svatba, 1978) nebo Tom Gries (Havajané, 1970). Dařilo se jí i v britské produkci – viz Roseland (1977) Jamese Ivoryho nebo Tři mušketýři (1973) Richarda Lestera. Nejvíce ji ale naplňovalo dvanáct let se španělským režisérem Carlosem Saurou, a to jak profesně, tak po osobní stránce. Saura vždy prohlašoval, jak je pro něj důležitá – vnáší do jeho filmů nezaměnitelné charisma. Společně vytvářeli díla, která neprovokovala jako otevřený pamflet proti Francovu režimu, ale subtilně jej kritizovala – Peppermint Frapé (1967), Starý dům uprostřed Madridu (1976), Anna a vlci (1973) či Eliso, můj živote (1977). V posledních letech se Geraldine Chaplin vrací ke spolupráci se španělskými režiséry. Pedro Almodóvar ji obsadil do Mluv s ní a na letošní Febiofest přijela s novinkou Juana Antonia Bayony Nic nás nerozdělí.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #87

Článek vyšel v časopise Cinepur #87, květen 2013.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Post Tenebras Lux / Kdopak se dívá? (Tomáš Stejskal, kritika) • Marilyn v kinech (Redakce, událost týdne) • Alexej German / Nemilosrdně realistický lyrik (Kamila Dolotina, profil) • Zrůdy a lidé Alexeje Balabanova (Tomáš Hála, téma) • Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace (Jaroslav Pinkas, fenomén) • Národní hrdina se stříbrnou maskou / Mexické zápasnické filmy (David Čeněk, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Komrzý – Bojar: Je hezké, že si pořád ještě nerozumíme

Rozhovor s Panáhem Panáhím / Uvědomit si, jak jsem malý

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Lotyši by Zemana vyhnali / Rozhovor s Viestursem Kairišsem

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem

Bruno Dumont / Překračovat realitu

Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem

Nástrahy Disneyho zvířátek / Rozhovor s Rebeccou Stanton


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Making Elvis Cool Again / Elvis

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

West Side Story v troskách / West Side Story

Stylově spíchnutá antihrdinka / Cruella

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)