Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Geraldine Chaplin / Život v líbezném stínu

rozhovor / Šárka Gmiterková / 4. 6. 2013

Poprvé stála před kamerou, když jí bylo osm. Mihla se tehdy ve snímku svého otce Charlieho Chaplina Světla ramp (1952). Kromě tohoto uvedení do světa filmového herectví a specificky chaplinovské fotogeničnosti (vysoké lícní kosti, pronikavé oči a křehká fýzis) měl ale otec na další kariéru Geraldine Chaplin skoro nulový vliv. Jde přitom o kariéru pozoruhodnou, již otevřela v roce 1965 role Toni v Doktoru Živagovi Davida Leana a jež se rozprostírá přes několik dekád a kontinentů. V 70. letech ji do velkých rolí obsazovali američtí režiséři, zejména Robert Altman (Nashville, 1975, Svatba, 1978) nebo Tom Gries (Havajané, 1970). Dařilo se jí i v britské produkci – viz Roseland (1977) Jamese Ivoryho nebo Tři mušketýři (1973) Richarda Lestera. Nejvíce ji ale naplňovalo dvanáct let se španělským režisérem Carlosem Saurou, a to jak profesně, tak po osobní stránce. Saura vždy prohlašoval, jak je pro něj důležitá – vnáší do jeho filmů nezaměnitelné charisma. Společně vytvářeli díla, která neprovokovala jako otevřený pamflet proti Francovu režimu, ale subtilně jej kritizovala – Peppermint Frapé (1967), Starý dům uprostřed Madridu (1976), Anna a vlci (1973) či Eliso, můj živote (1977). V posledních letech se Geraldine Chaplin vrací ke spolupráci se španělskými režiséry. Pedro Almodóvar ji obsadil do Mluv s ní a na letošní Febiofest přijela s novinkou Juana Antonia Bayony Nic nás nerozdělí.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #87

Článek vyšel v časopise Cinepur #87, květen 2013.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Far Cry 3 / Nekonečné prázdniny v zemi hrůz a šílenství (Jiří Flígl, videohra) • Zabíjení bez kontextu / Násilí v trilogii August Underground (Antonín Tesař, téma) • Spring Breakers / Jarňáky jako stav mysli (Antonín Tesař, kritika) • Národní hrdina se stříbrnou maskou / Mexické zápasnické filmy (David Čeněk, téma) • Český žurnál / Happening na paměť (Lucie Česálková, kauza) • Born to Kill / Drsná image Lee Marvina (Jana Bébarová, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #122

#122

duben 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Animace je maraton / Rozhovor s Martinem Vandasem

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hádej, kdo se bude bát na večeři / Uteč

…a pátá loď je fantazie / Pátá loď

Joy / Ekonomie dotyku

Hunger Games: Síla vzdoru 2. část / Katniss, bohyně plodnosti

Muž na laně / Nostalgie po ztracené dominantě


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (96) / fenomén (72) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (785) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (713) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (104) / reflexe (24) / report (106) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (43) / téma (885) / televize (99) / tisková zpráva (1) / událost týdne (232) / video (2) / videoart (16) / videohra (60) / web (42) / zoom (156)