Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Lincoln / Zdrženlivá poéma o demokracii
kritika / Ondřej Pavlík / 4. 4. 2013
Lincolna obklopuje hned několik „mýtů“: zvěsti o nadějném oscarovém kandidátovi, lidové báchorky o jeho zdlouhavé a nudné akademičnosti, nařčení z přehnaně ikonografického zpodobení významné historické figury a nakonec chvalozpěvy vyzdvihující formální vytříbenost a nenápadnou filmařskou invenci. Poslední dva náhledy dohromady nejlépe vystihují, v čem tkví rozporuplnost snímku; současně ovšem stále představují jisté zjednodušení. Je pochopitelné, že barokně nasvícené, precizně inscenované obrazy přetvářející vzývaného státníka v mučednického světce na sebe poutají největší pozornost. Lincoln však není jen oslavným biografickým portrétem, ale stejně tak percepčně náročným filmem zamilovaným do zákonodárného procesu a parlamentního hašteření.
Od uhrančivé Lincolnovy persony je nelehké odhlédnout, zvlášť když jí Daniel Day-Lewis propůjčuje laskavou mírnost zatěžkanou odpovědností, ale také tichou, avšak silnou autoritu. Prezidenta navíc obklopuje významotvorné chiaroscuro, které jej buď halí do stínu pochybností a útrap, nebo v závěru vystavuje jeho zesnulé pokroucené tělo zářivému nebeskému jasu. Zakládat kritiku Spielbergova filmu na výtkách vůči naivní mramorizaci by ale bylo až příliš snadné a poněkud přezíravé. Skutečně určující vlastnosti Lincolna jsou sestrojené z jemnějších mechanismů, které se nejčastěji koncentrují do podoby zákulisních tahanic, strategického politického manévrování a hádankovitých anekdot.
Jako rozhodnutí v neprospěch zjednodušujících mytizačních praktik, jež by snímek degradovaly na přehledný životopis „strýčka Abea“, lze chápat už základní časové rozvržení syžetu. To sestává pouze z několika měsíců předcházejících Lincolnově smrti s důrazem na lednové týdny, které vrcholí schválením klíčového třináctého dodatku – ústavní listiny definitivně rušící otroctví v USA. Původně pětisetstránkový scénář Tonyho Kushnera, mapující podstatně delší období, byl ve finále zeštíhlen na osmdesát stran plných hutného debatování, ať už mezi (tehdy liberálnějšími) republikány a (tehdy bigotními) demokraty nebo Lincolnem a jeho poradci. Detailní rozbor postupného vyjednávání a rozvíjející se argumentace tak získává téměř procedurální parametry, kterými snímek uniká ploché obrazovosti a naopak se oddává složitým abstraktním promluvám. V té zřejmě nejkomplexnější z nich Lincoln, obklopen členy svého kabinetu, prvně shrnuje aktuální legislativní situaci, provádí její několikerý výklad, polemizuje sám se sebou a nakonec přesvědčuje své kolegy, že vkládat energii do prosazení dodatku je v danou chvíli správné. Pozvolně gradující strukturu řeči kopíruje kamera, která se nejdříve dlouhou jízdou napříč jednacím stolem přibližuje k Lincolnovi a v závěrečné fázi se ještě krátkým prostřihem dostává na větší detail prezidentovy tváře. Nejen že v této scéně film předkládá nezvykle podrobnou analýzu relevantních politických východisek, ale svým stylem ještě umocňuje rozkošnické zaujetí každým slovem, gestem a coulem prostoru.
Podobně subtilní formální prostředky, které zdůrazňují komplikované jednotlivosti a oddalují či zcela vynechávají důležité momenty, se v Lincolnovi objevují v celé jeho dvouapůlhodinové šíři. Entrée radikálního republikána Thaddeuse Stevense je chytře skryto za vzájemné pošťuchování jeho blízkých spolustraníků, při úspěšném hlasování o dodatku snímek místo katartického výbuchu nadšení uhýbá ke strnulé siluetě vyčkávajícího prezidenta, a tragédii atentátu na Lincolna je nám dovoleno vyčíst pouze z tváře jeho zdrceného syna. Film navzdory, nebo možná právě díky těmto oklikám získává na působivosti, která má ale základ v inteligentním a nepodbízivém překrucování klasických konvencí.
Na umném ohýbání pravidel ostatně stojí i zrušení otroctví, které by nevešlo v platnost bez přesvědčování a uplácení nevyhraněných nebo jakkoli labilních demokratů. Lincoln se protizákonné strategie nepokouší zatajovat: přeběhlíci zde mají jasně rozpoznatelné tváře, nadměrná péče je věnována také jejich vlastním motivacím a sám Stevens v závěru nahlas potvrzuje, že „nejzásadnější opatření devatenáctého století bylo schváleno díky korupci a za pomoci nejčistšího Američana“ (čímž nemá na mysli sebe). Problematické však je, jak odlehčeným tónem film podplácení líčí a že aktu přeběhlictví dává opakovaně formu komediálního skeče s prvky grotesky. Takto otevřeně hřejivé zahlazování korupce by v soudobém politickém dramatu patrně vzbudilo nemalé kritické pozdvižení, ale v lincolnovském historickém narativu o ušlechtilém účelu, který světí nevyhnutelné prostředky, jde zjevně o samozřejmost. Více než stvrzováním mýtu o světci Abrahamu Lincolnovi se proto Spielbergův snímek prohřešuje upevňováním „nezbytných“ principů aplikované demokracie, již si nelze představit bez úplatků a opatrného pokroku vpřed založeného na kompromisu.
Lincoln (USA, 2012, IMDb)
Režie: Steven Spielberg, scénář: Tony Kushner podle knihy Doris Keans Goodwin Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln, kamera: Janusz Kaminski, střih: Michael Kahn, hudba: John Williams, hrají: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strahairn, Joseph Gordon-Lewitt, James Spader ad., 150 min., distribuce: Bontonfilm (premiéra v ČR 24. 1. 2013).
Lincoln (USA, 2012, IMDb)
Režie: Steven Spielberg, scénář: Tony Kushner podle knihy Doris Keans Goodwin Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln, kamera: Janusz Kaminski, střih: Michael Kahn, hudba: John Williams, hrají: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strahairn, Joseph Gordon-Lewitt, James Spader ad., 150 min., distribuce: Bontonfilm (premiéra v ČR 24. 1. 2013).
Přečteno 4155x
Článek vyšel v časopise Cinepur #86, březen 2013.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
4 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Lincoln
**** CINEPUR (2)
**** ČTENÁŘI (3.4)
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina
Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #86, březen 2013
Z obsahu tištěného čísla:
63. Berlinale / Rozepjaté do ztracena (Ondřej Pavlík, report)
30 minut po půlnoci / Nečekaně úspěšné pátrání (Juraj Antol, kritika)
Zrodila se hvězda (Jana Bébarová, mimo kino)
Maniak / Vraždy v první osobě (Antonín Tesař, kritika)
Andrea Arnold / Anatomie ztráty (Kamila Boháčková, portrét)
Láska / Byt pocitů (Lucie Česálková, kritika)