Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak se to dělá v Polsku? / Státní podpora domácí filmové tvorby

téma: Visegrád po revoluci / Lucie Zakopalová / 30. 1. 2013

Po pádu komunismu se začal v Polsku rozpadat systém velkých, státem ovládaných filmových studií, nenahradila ho však síť menších producentů a distributorů, začala mizet i kina: v roce 2004 jich bylo o dvě třetiny méně než v roce 1989, ve stejném roce byl poměr polských filmů na trhu jen 8,4 %, zbytek tvořila především americká produkce. Na přelomu tisíciletí bylo tak stále jasnější, že vznik dobrých a konkurenceschopných domácích filmů je nutné podpořit a nelze spoléhat jen na „neviditelnou ruku trhu“. O legislativní změny bojoval spolu s filmaři tehdejší ministr kultury Waldemar Dąbrowski, podařilo se je prosadit a uzákonit 6. června 2005. Velmi účinným nástrojem pro skutečnou realizaci podpory domácí filmové tvorby se stal – rovněž uzákoněný – Polský institut filmového umění (Polski Instytut Sztuki Filmowej), známý pod zkratkou PISF, v jehož čele stojí ředitel volený na pět let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #85

Článek vyšel v časopise Cinepur #85, leden 2013.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Argo / Osvobozující lživost fikce (Ondřej Pavlík, kritika) • Walter Lassally / Free Cinema je dílem náhody (Jakub Felcman, rozhovor) • The Master / Johnny Greenwood jako Pán (Aleš Stuchlý, soundtrack) • Hoří, má panenko (Jana Bébarová, mimo kino) • Lawrence z Arábie (Jana Bébarová, mimo kino) • Režisérské hvězdy v čase komerce / Tvorba filmařů československé nové vlny po roce 1989 (Oto Horák, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

Cinepur #85 Cinepur #83 Cinepur #80 Cinepur #78 Cinepur #75 Cinepur #74

POPIS PROJEKTU

Transformace kinematografií regionu střední Evropy po roce 1989
(Téma čísla 85)


ČLÁNKY ONLINE


KE STAŽENÍ

Téma #85: Call for papers [CZ,DOC,40kB]


TÉMA: TRANSFORMACE KINEMATOGRAFIE V ZEMÍCH VIŠEGRÁDU

Historie a současnost:

  • Jaroslav Pinkas:
  • Od normalizace k transformační exploataci – změna režimu v tvorbě českých filmařů
  • Václav Macek:
  • Privatizace filmového studia Koliba
  • Teréz Vincze:
  • Kulturní paměť a nejmladší generace maďarského autorského filmu
  • Izabela Kalinowska Blackwood:
  • Můžeme mít rádi Rusy? Post-koloniální břemeno polského filmu

Estetika dneška:

  • Balázs Varga:
  • Hlavní tendence současného maďarského filmu
  • Mariusz Frukacz:
  • Boj o přežití – Polský animovaný film po pádu komunismu
  • Sebastian Jagielski:
  • Z podezřelé buzny módním gayem – Queer tematika v současném polském filmu
  • Oto Horák:
  • Režisérské hvězdy v čase komerce – Tvorba Věry Chytilové, Isztvána Szabóa a Andrzeje Wajdy po roce 1989

Financování a legislativa:

  • Réka Szarközy:
  • Mezi štědrostí a státní kontrolou – Maďarská filmová reforma
  • Lucie Zakopalová:
  • Polský filmový institut a polská podpora domácí filmové tvorby
  • Michal Klembara:
  • Vznik slovenského zákona o audiovizi a Audiovizuálního fondu – rozhovor se Zuzanu Mistríkovou


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)