Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Film a internet / Úvod k tématu

téma: Film a internet / Jan Kolář / 24. 11. 2012

Představuje internet budoucnost, nebo naopak konec filmu? Obě média lze bezpochyby vnímat jako protivníky nejen proto, že filmový průmysl ztrácí díky internetovému pirátství své zisky. Vedle internetu, který klade stále větší důraz na vizuální prožitky, jež může takřka neomezeně šířit na nekonečném množství platformem a navíc je obohacuje o prvek interaktivity, působí film s těžkopádnými projekcemi v prostředí temných kinosálů sporadicky obsazených skupinkami podřimujících cinefilů jako relikt z doby, která už dávno minula. Zdá se, že obrazy, které budou v příštích dekádách formovat lidské životy, už nebudou mít podobu složitě komponovaných, rozlehlých a přitom uzavřených narativních celků, ale formu libovolně kombinovatelných klipů, herních aplikací a zlomkovitých záznamů generovaných samotnými uživateli webu a sdílených prostřednictvím sociálních sítí. Toto téma by však nemělo mít podobu dalšího z melancholických lamentů nad smrtí kinematografie. Místo toho jsme se pokusili shromáždit články, které ilustrují nejrůznější možnosti, jimiž může prostředí world wide webu filmové médium a filmovou tvorbu obohatit. V prvním z nich maďarský filmový teoretik Máté Pálos rozebírá fenomén webových seriálů a interpetuje jejich specifický způsob interaktivního vyprávění – monitor nemá na rozdíl od filmového plátna či televizní obrazovky charakter „klíčové dírky, pomocí níž můžeme nahlížet do světa fikce, ale zrcadla v němž se odráží virtuální realita. Diváci webových seriálů se díky své aktivitě stávají součástí jejich otevřeného prostředí. Spíš než o narativitě bychom tak měli mluvit o simulaci.“ I další příspěvek pochází z pera spolupracovníků budapešťského filmového časopisu Prizma. Gábor Farkas v něm rozebírá vývoj a proměny, jimiž po nástupu internetu prošel jeden z tradičních pornografických žánrů – domácí amatérské video. Internet přispěl nejen k masovému rozšíření pornografie, ale změnil i způsob její recepce a obohatil ji o nové postupy: své fantazie tak mohou konzumenti porna uspokojovat nejen na mnohem realitičtějších snímcích, ale mohou je i obohacovat o vlastní příběhové kontexty a díky hlavnímu výrazovému prostředku amatérských pornovideí (záběru z perspektivy jednoho z aktérů) opustit jejich tradičně maskulinní perspektivu. Andrej Chudý se v dalším textu věnuje rozboru v současnosti jednoho z hlavních způsobů šíření audiovizuálních děl – torrentovým serverům. Jeho detailní analýza ukazuje, že pirátské sdílení filmů není jen přirozenou reakcí filmových fanoušků na nedostatky v oficiální filmové distribuci, ale že torrentové servery svými nástroji pomáhají budovat vzdělanější a informovanější diváckou komunitu. Na svérázný typ aktivit filmových fanoušků se zaměřuje i Kristýna Pleskotová v eseji věnované fenoménu viddingu – tedy tvorbě autonomních uměleckých děl, jež si za svůj výchozí materiál berou známá filmová a televizní díla, které přestřihávají do podoby hudebních videoklipů. Závěrečný portrét tvorby net-artisty Constanta Dullaarta, který napsala Marie Maixnerová, lze brát nejen jako pohled do světa umění, jež přetváří samotné médium internetu, ale i jako pozvánku na olomoucký PAF, který v prosinci věnuje net-artu jednu ze svých programových sekcí.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #84

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Toronto 2012 / Filmy o krizi, nejistotě a přehodnocování (Michal Procházka, report) • Jihlavské Industry (Přemysl Martinek, report) • The Man with The Iron Fists (Marie Čtveráčková, soundtrack) • Všude dobře, nejlíp u sousedů / Narace a interakce internetového porna (Gábor Farkas, téma) • Constant Dull44rt / Konstantní přísun internetového umění (Marie Meixnerová, téma) • Země bez zákona / Rodinná smečka a navoněný panák (Šárka Gmiterková, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

American Honey / Leporelo sociální lyriky

Saulův syn / Holocaust na výbornou

Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních

Dheepan / Obrazy k neuvěření

Následky lásky / Dumy znuděného křížovkáře


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (73) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (750) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (684) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (93) / tisková zpráva (1) / událost týdne (214) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)