Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Sociological Cinema

The Sociological Cinema

web / Matěj Nytra / 24. 2. 2018

Film a audiovize mají za sebou v roli nástroje výuky humanitních i přírodovědných oborů dlouhou historii. Projekt strukturované databáze The Sociological Cinema však snahu proměnit studijní metody posunuje o stupeň dál: jak tvrdí autoři webu, založeného v roce 2010, cílem je připravit sadu volně přístupného a konkrétním způsobem využitelného audiovizuálního materiálu rozličného žánru a usnadnit a zároveň i zpestřit praxi výuky. Pedagog nebude muset trávit hodiny před seminářem hledáním šikovného videa na YouTube, The Sociological Cinema už tuto práci odvedl za něj.

Sociologové a spolužáci z univerzity v Marylandu, Valerie Chepp, Paul Dean a Lester Andrist, již za svůj projekt letos obdrželi i Merlotovu Classics Award, přitom nespoléhají jen na vlastní nápady a krom oborových specialistů web otevírají každému, kdo se míní podělit o vlastní zkušenosti a tipy pro práci s názorným, ilustrativním materiálem. Snadno lze do seznamu (a složek dle témat z oblasti sociologických konceptů, pojmů nebo všeobecných kategorií) zavést vlastní audiovizuální tip, připojit odkaz na volné sledování, opatřit video klíčovými slovy a především sepsat průvodní text, jenž shrnuje či analyzuje videomateriál a uvádí jej do sociologického kontextu. A tak zde nalezneme krátké animované shrnutí problému Is Homosexuality A Choice?, úryvek z přenosu zahajovacího ceremoniálu londýnské olympiády je využit k rozpravě nad prezentací třídního systému a jiných socioekonomických konceptů, k uvažování nad kontrastem duševního světa chlapců a dívek vybízí dokument ze série ABC News The Secret Life of Boys.

Nechybí zde také materiály vhodné pro diskusi nad politologickými či ekologickými problémy, otázkami genderových stereotypů či v rámci postkoloniální perspektivy. Ať už jsou to hudební klipy, angažovaná videa Greenpeace, vtipně a v kostce pojatá The History of Copyright nebo videosumáře foucaultovských pojmů. K analýze slouží také vybrané sekvence ze seriálů jako jsou The Wire nebo samozřejmě South Park. Vědomí, že názorná ukázka funguje při semináři jako spouštěč aktivity, láká uživatele a spolupracující pedagogy k vytváření stále obsažnější sociologické platformy, jež je navíc otevřena i širšímu auditoriu. Ostatně pochází-li sem tam nějaký materiál z popkulturní oblasti (jako když jsou Klub rváčů nebo Uprchlík využity pro diskusi nad tématem maskulinity a „falešný“ trailer na Osvícení ve stylu rodinné komedie slouží k výkladu o kulturních tropech), je atraktivní charakter zajištěn. Je ovšem patrné, že právě odtud může v určité míře hrozit zjednodušování, jež by bylo pro obor už kontraproduktivním výsledkem. Pedagog i student sociologie by však měl být schopen tuto otázku vyhodnotit sám.

adresa: www.thesociologicalcinema.com
odkazy na videa volně přístupná na platformách YouTube, Google Video aj., řazená dle délky, tématu či sociologické koncepce v 60 kategoriích
blog s oborovými studiemi, eseji a strukturovanými přednáškami
systém komentářů a diskusí

Přečteno 2870x

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com


DALŠÍ Z RUBRIKY

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Úvod k tématu 118: Neonoir

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho

Anglie jako rajská zahrada i okultní peklo / Arcadia


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com

Neutečeš


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (675) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #84 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012

Z obsahu tištěného čísla:

Toronto 2012 / Filmy o krizi, nejistotě a přehodnocování (Michal Procházka, report)

Maja Miloš (Jan Kolář, rozhovor)

Země bez zákona / Rodinná smečka a navoněný panák (Šárka Gmiterková, kritika)

Všude dobře, nejlíp u sousedů / Narace a interakce internetového porna (Gábor Farkas, téma)

Moje milé kino, kde ťa mám? / Hĺbková sonda do populárneho filmového torrentového trackeru (Andrej Chudý, téma)

Constant Dull44rt / Konstantní přísun internetového umění (Marie Meixnerová, téma)

+ více...