Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Sociological Cinema

The Sociological Cinema

web / Matěj Nytra / 24. 2. 2018

Film a audiovize mají za sebou v roli nástroje výuky humanitních i přírodovědných oborů dlouhou historii. Projekt strukturované databáze The Sociological Cinema však snahu proměnit studijní metody posunuje o stupeň dál: jak tvrdí autoři webu, založeného v roce 2010, cílem je připravit sadu volně přístupného a konkrétním způsobem využitelného audiovizuálního materiálu rozličného žánru a usnadnit a zároveň i zpestřit praxi výuky. Pedagog nebude muset trávit hodiny před seminářem hledáním šikovného videa na YouTube, The Sociological Cinema už tuto práci odvedl za něj.

Sociologové a spolužáci z univerzity v Marylandu, Valerie Chepp, Paul Dean a Lester Andrist, již za svůj projekt letos obdrželi i Merlotovu Classics Award, přitom nespoléhají jen na vlastní nápady a krom oborových specialistů web otevírají každému, kdo se míní podělit o vlastní zkušenosti a tipy pro práci s názorným, ilustrativním materiálem. Snadno lze do seznamu (a složek dle témat z oblasti sociologických konceptů, pojmů nebo všeobecných kategorií) zavést vlastní audiovizuální tip, připojit odkaz na volné sledování, opatřit video klíčovými slovy a především sepsat průvodní text, jenž shrnuje či analyzuje videomateriál a uvádí jej do sociologického kontextu. A tak zde nalezneme krátké animované shrnutí problému Is Homosexuality A Choice?, úryvek z přenosu zahajovacího ceremoniálu londýnské olympiády je využit k rozpravě nad prezentací třídního systému a jiných socioekonomických konceptů, k uvažování nad kontrastem duševního světa chlapců a dívek vybízí dokument ze série ABC News The Secret Life of Boys.

Nechybí zde také materiály vhodné pro diskusi nad politologickými či ekologickými problémy, otázkami genderových stereotypů či v rámci postkoloniální perspektivy. Ať už jsou to hudební klipy, angažovaná videa Greenpeace, vtipně a v kostce pojatá The History of Copyright nebo videosumáře foucaultovských pojmů. K analýze slouží také vybrané sekvence ze seriálů jako jsou The Wire nebo samozřejmě South Park. Vědomí, že názorná ukázka funguje při semináři jako spouštěč aktivity, láká uživatele a spolupracující pedagogy k vytváření stále obsažnější sociologické platformy, jež je navíc otevřena i širšímu auditoriu. Ostatně pochází-li sem tam nějaký materiál z popkulturní oblasti (jako když jsou Klub rváčů nebo Uprchlík využity pro diskusi nad tématem maskulinity a „falešný“ trailer na Osvícení ve stylu rodinné komedie slouží k výkladu o kulturních tropech), je atraktivní charakter zajištěn. Je ovšem patrné, že právě odtud může v určité míře hrozit zjednodušování, jež by bylo pro obor už kontraproduktivním výsledkem. Pedagog i student sociologie by však měl být schopen tuto otázku vyhodnotit sám.

adresa: www.thesociologicalcinema.com
odkazy na videa volně přístupná na platformách YouTube, Google Video aj., řazená dle délky, tématu či sociologické koncepce v 60 kategoriích
blog s oborovými studiemi, eseji a strukturovanými přednáškami
systém komentářů a diskusí

Přečteno 3974x

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com


DALŠÍ Z RUBRIKY

Síla Dolanova polibku / Matthias a Maxime

Na Slovensku vzniká autorský hororový film Matka noci

Úvod k tématu: Netflix

Editorial 126 / Netflix

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (745) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (247) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #84 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012

Z obsahu tištěného čísla:

Divoši / Stone konečně „stoned“ (Ondřej Pavlík, kritika)

Rituál (Jana Bébarová, dvd)

Drive (Jana Bébarová, dvd)

Cesta tam a zase zpátky / Vidding mezi internetem a (kino)sálem (Kristýna Pleskotová, téma)

MFDF Jihlava 2012 / Intimita a reality show v české krajině (Jan Kolář, report)

Dubajská iluze / Jihlava - Mezi moři (Janis Prášil, report)

+ více...