Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Luck / Trocha toho štěstíčka

Luck / Trocha toho štěstíčka

televize / Jana Jedličková / 17. 11. 2012

Kolem tvorby americké kabelové televize HBO se dlouhá léta rozprostírá mýtus špičkové kvality, jedinečného postavení mezi americkými televizemi a schopnosti ukazovat na TV obrazovkách divácky populární, avšak novátorské a odvážné projekty. Každoročně nás o tom utvrzuje nejen množství diváckých a TV kritiky udělovaných ocenění, ale také poměrně uspokojivá sledovanost a v neposlední řadě i kreativní a hojné PR samotné kabelové televize.

Zatímco o kvalitách televizních seriálů a filmů z produkce HBO není v naprosté většině případů pochyb, u položek novátorství a odvaha, ne-li kontroverze, hrají v poslední době prim především skalní soupeři HBO, americké kabelové televize Showtime (Homeland, Queer as Folk, Nurse Jackie), AMC (Živí mrtví, Mad Men, Hell on Wheels) a v posledních dvou třech letech také Starz (Spartacus, Boss). Nic jiného jim ani nezbývá, pokud chtějí HBO konkurovat. Zdá se tedy, že HBO se od snahy prosadit se na televizním trhu a dokázat divákům své kvality plynule přesunula do pozice udržování stálé a věrné divácké obce (koneckonců svou pověst si už vydobyla), za občasného „náboru“ nových diváků prostřednictvím seriálů a filmů, které z tradiční, už lehce konzervativní tvorby HBO přece jen vybočují (např. Generation Kill, Treme či True Blood; v letech minulých k televizně inovativním a kontroverzním projektům HBO patřívaly např. i Oz, The Wire nebo Rodina Sopránů). Mezi tradiční, konzervativně laděnou tvorbu této kabelovky patří i jeden z posledních projektů, Luck.

Stejně jako většina seriálů a filmů z produkce HBO, i Luck sázel na světově známé herecké hvězdy (v seriálu vystupují mimo jiné Nick Nolte, Dennis Farina či Michael Gambon), léty praxe ošlehaný realizační tým naplněný filmařskou elitou (scénář napsal autor Deadwoodu David Milch, výkonným producentem seriálu byl Michael Mann) a v řadě neposlední také na horentní sumy amerických dolarů v kapsách slavných producentů. Někdy se ovšem na míle daleko inzerovaná kvalita s poptávkou nesetká a namísto instantního úspěchu se dostaví pořádný debakl.

V případě Luck k tomu však došlo poměrně nezaslouženě. Pilotní díl odvysílala televize v prosinci 2011 a o měsíc později byl odvysílán i první díl seriálu z prostředí dostihových závodů, sázek a zákulisních machinací. Milion televizních diváků stačil na to, aby společnost směle přistoupila k obnově Luck na další sezonu.

Nicméně čemu se seriálu dostávalo v názvu, to mu evidentně chybělo na jiných místech. Během natáčení pilotního dílu zemřeli dva koně, což alarmovalo jednu z amerických organizací zabývajících se právy zvířat. Současně také začala výrazně klesat sledovanost pořadu a zastavila se na zhruba polovině původního počtu diváků. Pomyslný hřebíček do rakve ale Luck zasadilo úmrtí třetího koně během natáčení sedmého dílu. Ten se nešťastnou náhodou zabil při převádění z natáčecího placu do stájí. Podle oficiálního stanoviska HBO tak televize na nátlak aktivistických skupin a po dohodě s vedením kabelovky zastavila natáčení druhé sezony. Krok poměrně razantní u tak vysokorozpočtového projektu, jakým Luck byl. V historii HBO jde o první seriál, který byl takto zrušen. Nutno ovšem dodat, že pověst HBO by patrně utrpěla mnohem více, kdyby se situace s koňmi opakovala (a jak sám tvůrce pořadu David Milch konstatoval, vyloučit se to bohužel nedá), než když se seriál zrušil během natáčení druhého dílu druhé sezony.

Ale zpět k Luck. Ač hvězdami nabitý, byl jeho hlavním tahákem především Dustin Hoffman v roli Chestera „Ace“ Bernsteina, jehož plán pomsty za tři roky strávené neprávem ve vězení rámuje celou první sezonu. Jako hlavní atrakce seriálu je Chester schovaný v pozadí a tiše vyčkává na svoji kořist, což z něj zároveň dělá ne zrovna atraktivního hrdinu. Velká škoda, že díl, ve kterém dochází k Chesterově proměně z chladného stratéga nad věcí v postavu, která má v celém seriálu nejvíce co ztratit (a sice svého vnuka Brenta obsazeného Hoffmanovým synem Jakem Hoffmanem), je zároveň dílem posledním.

Hlavní devízou seriálu Luck jsou především jeho ambivalentně pojaté postavy ztvárněné známými tvářemi. Příběh je sice rozpracován do nejmenších detailů, nicméně zejména je prostý dynamické akce, nenadálých zvratů a skandálnosti. Bohužel, navzdory evidentně vysokým kvalitám tohoto dramatu, Luck právě na svoje pomalé a střídmé tempo a pozvolnou gradaci děje na konci sezony doplatil. Aceův plán se začíná bortit, nadějní žokejové hledají cestu ke slávě v drogách, v dohledu je i potrat a hrozba ztráty špičkového koně. Jedinými, kdo nacházejí alespoň na chvilku ono pomyslné štěstí, jsou chroničtí smolaři, drobní sázkaři a gambleři Marcus, Jerry, Renzo a Lonnie (Kevin Dunn, Jason Gedrick, Richie Coster a Ian Hart) dostihoví štamgasti, kterým se jednoho odpoledne splnil sen o koupi závodního koně.

Luck nenabízí po tematické stránce nic nového, stejně jako nenabízí nic inovativního v kontextu amerického kabelového vysílání. Láká především na hereckou a režijní kvalitu a důrazem na detail a pečlivou hrou s napětím vytváří onu slastnou podívanou, za kterou by se ani Hitchcock stydět nemusel. Zdá se však, že tohle už zhýčkaným konzumentům quality TV ke štěstí nestačí.


Luck. Scénář: David Milch, produkce: Michael Mann, David Milch, Carolyn Strauss, režie: Allen Coulter, Brian Kirk, Mimi Leder ad. HBO, od 11. prosince 2011 do 25. března 2012.

Přečteno 3699x

Článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Mindhunter / V náruči sadistického monstra

The Deuce: Špína Manhattanu / Nahota nejen na prodej

The Knick / Víc než chirurgicky chladná elektronika

Amazon vyráží do boje s HBO se seriálem o Černé Americe

Legion / Přivrácená strana superhrdinské televize

Doktor Thackery neobživne. The Knick končí po druhé sezóně

Sherlock / Krize postfaktického detektiva

The Crown / Lesk a tíha korunovačních klenotů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Fargo / Blbostí vytrvale vpřed

Treme / All That Jazz

Supernatural / Misha-migos, TV Land & Winchesterova evangelia

Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka / Pjeboj skójuje!


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (193) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)

Cinepur #84 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #84, listopad 2012

Z obsahu tištěného čísla:

L Babise Makridise a nový řecký film (Jiří Blažek, profil)

Drive (Jana Bébarová, dvd)

Země bez zákona / Rodinná smečka a navoněný panák (Šárka Gmiterková, kritika)

Moje milé kino, kde ťa mám? / Hĺbková sonda do populárneho filmového torrentového trackeru (Andrej Chudý, téma)

Dějiny filmové hudby (Juraj Antol, kniha)

Film a internet / Úvod k tématu (Jan Kolář, téma)

+ více...