Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

MUBI.com: retrospektivy
web / Matěj Nytra / 6. 1. 2014
Od svého spuštění v roce 2008 se server MUBI, dříve The Auteurs, na němž se setkávají milovníci filmové klasiky, nezávislé kinematografie i avantgardní tvorby, vyvinul v komplexní filmový web, pojící sociální síť, databázi a zpoplatněný stream filmů též s publicistikou skrze denní žurnál Notebook. Web dnes čítá již statisíce registrovaných uživatelů a úspěšně se adaptuje na nové možnosti přehrávání VoD, například spoluprací se Sony PlayStation, a míří tak k vizi „domácího filmového festivalu“ plnou rychlostí. Mimochodem, již před dvěma lety přebíral zakladatel projektu, původem turecký podnikatel Efe Çakarel, prestižní Webby Award v kategorii filmových webů. V našem prostředí jej zatím brzdí značná omezení v dostupnosti snímků (k zhlédnutí nejsou z technických a licenčních důvodů ani zařazené české snímky). Lákadlem k vytvoření vlastního účtu však jistě jsou kromě kontaktu s jinými uživateli z celého světa některé programové akce: volně přístupné (někdy zcela zdarma) výběry z festivalových sekcí (např. selekce kritiků z časopisu Variety), tvůrčích období, vln či národních kinematografií, nebo digitalizované archivní snímky, připravené péčí The World Cinema Foundation Martina Scorseseho. Pro delší období, zpravidla jeden rok, jsou pak připraveny výběrové retrospektivy málo připomínaných tvůrců z posledního období: Nina Menkes, jejíž snímky lze spustit – za nikterak vysokou cenu – do letošního července, je proslulou autorkou z okruhu experimentujících nezávislých filmařů v USA, známou provokativními magickými snímky z 80. a 90. let (The Great Sadness of Zohara, Magdalena Viraga, Queen of Diamonds, The Bloody Child), na něž navázala i ceněnými reflexemi atmosféry na Blízkém východě v minulé dekádě či černobílým surrealistickým filmem Phantom Love z roku 2007. Její tvorba byla mnohokrát připomínána mezi nejlepšími filmy roku a je prezentována také v galerijním prostředí (trojice snímků byla předvedena v roce 2008 na Febiofestu). Podobným způsobem se lze seznámit také s tvorbou švýcarského dokumentaristy-esejisty Thomase Imbacha, jehož podmanivý portrét curyšských impresí Den se děje byl loni uveden v soutěžní sekci jihlavského festivalu. Pod složkou Cinema lze na stránce nalézt současně dalších šest retrospektiv, včetně obsáhlé filmografie jedné z patronek webu, klasičky Agnès Varda, či díla filmových analytiků a portrétistů své kultury, čínské režisérky Ning Ying a tureckého autora Zeki Demirkubuze. Ještě v dubnu lze stihnout ve výborné obrazové kvalitě hypnotické experimenty Rakušana Petera Tscherkasského, jehož Outer Space (2000) či Dream Work (2002) formují dle Freudových teorií struktury snu pomocí ruční a optické deformace černobílých found footage.
MUBI - registrace zdarma / poplatky za sledování: 39 Kč/film (9 Kč krátkometrážní) nebo 156 Kč/5 snímků, možnost měsíčního paušálu / databáze, články, zpravodajství v angličtině / filmy s anglickými titulky / HD, zvuk Dolby Digital 5.1
Přečteno 5612x
Článek vyšel v časopise Cinepur #80, březen 2012.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY web
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #80, březen 2012
Z obsahu tištěného čísla:
The Artist / Proč odmítáš mluvit? (Jiří Neděla, kritika)
Lurdy / Možnost zázraku (Antonín Tesař, kritika)
Mrtví muži nenosí skotskou sukni (Jana Bébarová, mimo kino)
Stud / Variace pro devět těl a několik klišé (Jan Kolář, kritika)
Portal a Portal 2 / Chytrá myš v chytrém bludišti (Antonín Tesař, videohra)
Jediným kritériem Rotterdamu je výrazná osobitost / Rozhovor s Gertjanem Zuilhofem (Michal Procházka, report)