Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

The Travel Film Archive

The Travel Film Archive

web / Ivo Michalík / 8. 1. 2016

Správci Travel Film Archive jej v prvé řadě označují jako užitečnou pomůcku při shánění (audio)vizuální ilustrace historických přednášek zaměřených na témata ze všech koutů světa. Konkrétní specifikaci pak spatřují v definování obsahu jako kolekce cestovatelských, naučných a průmyslových filmů. Při bližším seznámení s rozsahem a možnostmi spektra nabízených filmů se však nabízí uchopení archivu v daleko širším kontextu. Spektrum záznamů ohraničují roky 1900 a 1970, ale nalezneme zde i starší pokusy o zachycení více či méně netradičních událostí, například shoty Thomase Edisona. Vyhledávání konkrétního přednáškového backgroundu nebo zajímavosti vychází z několika základních kategorií. Mimo pochopitelného zeměpisného určení (dle světadílu, státu, ale i měst – předválečná Paříž, poválečné Německo atd.) nebo jmen více než 30 zásadních filmařů tohoto typu produkce se jako užitečnou jeví především selekce na základě hlavního tématu snímku. Zde se nabízí opravdu rozsáhlá škála možností, jelikož můžeme čerpat z pohyblivých obrázků zachycujících soudobý stav či vývoj určitého dopravního prostředku, lidské dovednosti, sportovního odvětví nebo třeba environmentální oblasti, vše na ploše rozličných částí zeměkoule. Konkrétní filmaři (tento termín však může být zavádějící) se mezi sebou liší jak zájmem o odlišnou geografickou oblast, tak formou, jakou své snímky zprostředkovávali. Za průkopníka cestovatelského filmu bývá považován jednoznačně Burton Holmes. Jeho tvorba zachycuje proměny mnoha odvětví (na území Anglie, Francie, Rakouska, ale i Japonska) od počátku minulého století do zhruba první poloviny 20. let. Holmesův žák a kameraman André de la Varre se po osamostatnění zaměřil na méně probádané oblasti, nejčastěji na africkém kontinentě. Produkce tematických cestovatelských sérií, známé jako Cinerama’s South Seas Adventure, Carla Dudleyho (ve 30. letech byl najímán jako scenárista hollywoodských filmů) se zase opírá mimo jiné o státy Australského svazu. Eugene Castle se naopak zasadil o zpopularizování cestovatelských filmů na obrazovkách rané televize a jeho společnost Castle Films byla až do 50. let největším producentem takto orientované tvorby. V podobném výčtu by se samozřejmě dalo pokračovat, ale zásadní poznatek z celého archivu vychází z uvědomění si, že cestovatelská tematika nemusí být omezujícím způsobem úzce orientovaná. Ve skutečnosti může The Travel Film Archive sloužit jako základní platforma pro množství filmovědných disciplín – od pochopitelné historiografie přes sociologii po stále nedostatečně reflektova(tel)nou filmovou antropologii.

Konkrétní snímky jsou čerpány převážně ze serverů youtube.com a flickr.com, ale i ze soukromých sbírek zasvěcených badatelů v této oblasti. Užitečným aspektem sledování nabízených záznamů (pohybujících se svou délkou převážně od několika sekund po desítky minut) se stává skutečnost, že web sice samozřejmě nabízí registraci, ale prohlížení jeho obsahu jí na rozdíl od mnoha podobně laděných serverů není podmíněno. Za zmínku jistě stojí fakt, že celé penzum snímků je předloženo zdarma. Registrovaní návštěvníci serveru pak mají možnost objednávat on-line klipy nebo DVD a stahovat videa pro editaci ve vyšším rozlišení.

http://pop.travelfilmarchive.com

Přečteno 3662x

Článek vyšel v časopise Cinepur #80, březen 2012.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Když zrůdy truchlí / Fantastická žena

Láska mezi kapkami zvířecí krve / O těle a duši

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů

Google Earth a fotogeničnost špíny / Lion


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #80 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #80, březen 2012

Z obsahu tištěného čísla:

Judy Garland / Cena za hvězdnost (Šárka Gmiterková, profil)

Portal a Portal 2 / Chytrá myš v chytrém bludišti (Antonín Tesař, videohra)

Dávej - ber? / Pět snů o budoucnosti podpory české kinematografie (Michal Procházka, téma)

Stud / Variace pro devět těl a několik klišé (Jan Kolář, kritika)

MUBI.com: retrospektivy (Matěj Nytra, web)

Rok 2011 v české filmové distribuci (Aleš Danielis, Přemysl Martinek, kauza)

+ více...