Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Sogo Išii / Punková rebelie a zrození moderního japonského filmu

portrét / Tomáš Stejskal / 7. 12. 2011

Moderní japonský film povstal z punkového étosu. Kořeny exotických vývozních žánrových mash-upů i nezávislých art filmů sahají do 80. let, kdy se rodí alternativy ke studiovým filmům a japonská kinematografie se opět dostává na mezinárodní a festivalovou mapu. Po úspěších snímků Veselé vánoce, pane Lawrenci (1983, Nagisa Ošima) a Balada o Narajamě (1982, Šóhei Imamura) na přelomu 80. a 90. let definitivně obnovil významné postavení japonské kinematografie na světových festivalech Šinja Cukamoto svým kyberpunkovým filmem Tecuo: Iron Man, který se prosadil i do celosvětové distribuce. Tecuo ovšem nepřišel jako blesk z čistého nebe. Ani esteticky, ani svým filmařským přístupem. Cukamoto – jenž se stal synonymem pro japonský kyberpunkový film i pro počátky nezávislé tvorby – se silně inspiroval punkovými snímky Soga Išiiho.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #78

Článek vyšel v časopise Cinepur #78, prosinec 2011.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná / Nevybíravá fascinace jiným (Marie Barešová, kniha) • Herzog Tours / Rozhovor s kameramanem Peterem Zeitlingerem (Matěj Nytra, rozhovor) • Midpoint / Na půl cesty z rozvojové kinematografie (Magdalena Bittnerová, glosa) • Nová tvář Busanu / Některé z tváří korejského filmu (Viktor Palák, report) • Rodina je základ státu / Všichni jsme tak trochu svině (Vít Schmarc, kritika) • Guy Maddin / Natáčet happyendy je hanebné (Michal Procházka, rozhovor) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nikdo není bez viny / Zkouška dospělosti

Osamělá pouť perverzním rájem / Stát pevně

Na efemérních křídlech nezávislosti / festival Sundance

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad

Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)