Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vyprávím jenom příběhy lidí, které znám / Rozhovor s Istvánem Szabó

rozhovor / Michal Procházka / 5. 10. 2011

Filmy maďarského oscarového režiséra, který si vydobyl největší slávu adaptací románu Klause Manna Mefisto (1981), nejsou okamžitě rozpoznatelné podle vizuálního stylu ani výstředního vyprávění. István Szabó vychází především z práce s herci a vypráví příběhy lidí, které znal či kteří jsou příkladem středoevropského osudu. Sledujeme dramata často výjimečných jedinců ocitnuvších se v pasti totalitního režimu či vlastního vnitřního konfliktu bez snadného východiska. Velmi osobně laděný je jeho raný film Sázka na iluze (Szerelmesfilm, 1970), zabývající se maďarskou společností po potlačeném povstání roku 1956. Drama viny člověka, který se zapletl s tragédiemi a ideologiemi 20. století, zrcadlí Hanussen (1988) či Na miskách vah (Taking Sides – Der Fall Furtwängler, 2001), jež Szabó natáčel už v mezinárodních koprodukcích. Tématu střední Evropy z jiného úhlu se věnuje i v dramatu rakousko-uherského oficíra Plukovník Rédl (Oberst Redl, 1985). V roce 2006 vyšlo najevo, že Szabó v době potlačení maďarského povstání jako student podepsal spolupráci s tajnou policií, s níž posléze udržoval kontakty celá léta. Donášel údajně i na své filmařské kolegy Miklóse Jancsóa či Mari Töröcsik. Na druhou stranu Szabó tvrdí, že naopak zachránil život spolužáka odsouzeného na smrt a že si před policií vymýšlel nesmysly. Někdejší kolegové a spolužáci se za filmaře postavili. Maďarský novinář Zsolt Bayer nicméně napsal, že pod těmito zjištěními vidíme jeho Mefista v jiném světle: „Szabó zde režíroval svůj vlastní život, a to mistrovsky.“ Tento rozhovor vznikl během karlovarského festivalu trochu partizánsky. Szabó jako předseda poroty oficiálně žádné rozhovory nedával a až jeden maďarský host mi pomohl domluvit setkání. Podmínkou bylo, že se nebudu ptát na aféru spolupráce s tajnou policií. Nicméně věřím, že i tak se podařilo nepřímo tuto otázku zodpovědět.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #77

Článek vyšel v časopise Cinepur #77, září 2011.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Life in a day / Nasdílej mi, co máš rád, a já ti povím pravdu o životě (Lucie Česálková, kritika) • Milena Dopitova / Je pozdě jít se koupat a brzy na večeři (Pavlína Vogelová, mimo kino) • Jacques Audiard / Procesy učenia (Michal Michalovič, portrét) • Klára Tasovská / Těším se na blackout (Kamila Boháčková, český talent) • Švédsko bez cenzury / Sexploatační předvoj z liberálního Severu (Tomáš Stejskal, téma) • Audiovizuální archivy v digitální éře (Tereza Frodlová, glosa) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Komrzý – Bojar: Je hezké, že si pořád ještě nerozumíme

Rozhovor s Panáhem Panáhím / Uvědomit si, jak jsem malý

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Lotyši by Zemana vyhnali / Rozhovor s Viestursem Kairišsem

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem

Bruno Dumont / Překračovat realitu

Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem

Nástrahy Disneyho zvířátek / Rozhovor s Rebeccou Stanton


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Bude budoucnost českého animovaného filmu růžová nebo černá?

Útok proti dobrému vkusu / Nonkonformní filmy Rubena Östlunda

Kůže, kterou nosím / Almodóvar si hraje sám se sebou

Lidice / České národní stavitelství


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)