Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Paul / Anální sonda do popkulturních předsudků
kritika / Antonín Tesař / 15. 6. 2011 / komentáře (3)
Dvojice komiků Simon Pegg a Nick Frost, známá z britských komedií Soumrak mrtvých a Jednotka příliš rychlého nasazení (obojí v režii Edgara Wrighta), se ve snímku Paul pouští do americké produkce pod vedením tamního režiséra Grega Mottoly (výtečný Superbad). Přechod do jiného prostředí přitom poznamenává nejen styl humoru, ale i téma jejich nového snímku, k němuž Pegg a Frost napsali také scénář. Zápletka o dvou britských nerdech, kteří si vyjedou do Spojených států a potkají tam mimozemšťana, napovídá, že ve snímku půjde především o střetávání různých (pop)kultur.
Předchozí snímky Pegga a Frosta dokázaly ze žánrových stereotypů bravurně vytěžit nové originální motivy. Soumrak mrtvých převedl moralismus Romerových zombie klasik na rovinu každodenní existence, z boje s nemrtvými udělal metaforu třicátnické krize a položil si otázku, jak se v dnešním světě nestat součástí otupělého davu lidožravých živých mrtvol. Jednotka příliš rychlého nasazení zase odhadla, že jádrem detektivního žánru není rozkrývání složitých zločinných scénářů, ale maloměšťácká touha potrestat ty, kteří se odlišují od uznávaných společenských norem. Paul pro změnu obrací naruby scénáře snímků o blízkých setkáních třetího druhu. Typické sci-fi filmy totiž ukazují setkání s mimozemšťany v podstatě jako náboženskou zkušenost – buď se jedná o stvoření z nebes (Den, kdy se země zastavila, Blízká setkání třetího druhu a ostatně i E. T. Mimozemšťan), nebo z pekel (Vetřelec a veškeré invazní a monster filmy s tvory z jiných planet). Tradice ufonské sci-fi, v jejímž jádru je idealizace nebo démonizace „cizích“ bytostí, je v Paulovi narušena tím, že mimozemský návštěvník je tu v podstatě celkem normální chlápek. Spása ani zatracení se nekonají, pravdu má Darwin, nikoli Ježíš.
Paul se chytá jiného, okrajovějšího momentu sci-fi o bytostech z cizích světů: toho, že z mimozemšťanů se stalo kulturní klišé. O tvorech z jiných planet sice ani nevíme, zda vůbec existují, zato jsme si o nich už vytvořili celou řadu předsudků. Titulní postava filmu, jinoplanetník Paul, vyhlíží jako typická figurka z nějaké „zaručeně pravdivé“ ufologické příručky a disponuje některými typicky ufonskými schopnostmi (oživování mrtvých). Zásadní ale je, že lidé, kteří ho potkají, už od něj předem očekávají celou řadu způsobů chování, v čele s nejpikantnějším ufologickým mýtem – zaváděním anální sondy, která je ve filmu předmětem hned několika podařených vtipů. Postřeh, že si kultura vytvořila množství stereotypů o stvořeních, která v té podobě, jak jsme si je vykonstruovali, nejspíš neexistují, dobře rezonuje se situací návštěvy britských nerdů (potažmo britských komiků) v Americe. Kromě ufona tu totiž ostrovní hrdinové potkávají agresivní rednecky, křesťany i profesionálně odlidštěné agenty tajných služeb, kteří se všichni alespoň zpočátku chovají přesně tak, jak to od nich naše předsudky očekávají. Když v jedné scéně postava v restauraci upadne na stůl, kolem něhož sedí skupina mužů v námořnických uniformách, a prohlásí „Ale ne, námořníci...“, je jasné, že v další vteřině dojde k hospodské rvačce. Do stejné oblasti hry s předsudky spadá i poznámka jednoho z hrdinů, že pít v Americe čaj není cool, nebo neustálé podezření různých postav, že dva přátelé z Anglie jsou ve skutečnosti párek gayů.
K témuž obrazu ufona, který děsí Američany vztyčeným prstem a slovy „Je čas na sondu“, patří i spojení příběhu s komunitou scifistických fanoušků. I když hrdinové Soumraku mrtvých také často a rádi hráli videohry, v Paulovi je to poprvé, co Pegga a Frosta vidíme v čistě nerdovských rolích. Typově spadají obě hlavní postavy do amerických postpubertálních komedií Kevina Smithe či Judda Apatowa, k nimž se Paul přibližuje jednak režijní záštitou Mottoly a jednak angažováním Setha Rogena coby hlasu titulní figury. Ve svých nejslabších chvilkách snímek dokonce sklouzává až do polohy huličských komedií, kde si hrdinové i v těch nejvypjatějších chvílích najdou čas na to, aby v klidu poseděli a ubalili špeka (přičemž se očekává, že diváci těchto filmů to samé udělali ještě před začátkem projekce).
Oproti Edgaru Wrightovi, který ve své novince Scott Pilgrim proti zbytku světa vytvořil něco jako nerdí mokrý sen, ukazuje Paul komunitu sci-fi fanoušků (celý snímek začíná na Comic Conu v San Diegu) jako obyvatele světa, který se stal popkulturou se všemi jejími stereotypy. Nejdokonaleji je to vidět na dvojici speciálních agentů pomáhajících s pronásledováním Paula: jejich postavy se celou dobu chovají jako dětinové, kteří si na agenty pouze hrají, a tím také velmi připomínají hrdiny apatowovských a smithovských komedií. Podobně ale vyznívá i samotný Paul – jako člověk, který si hraje na to, že je mimozemšťan. Ve světě filmu to byl navíc právě mimozemšťan Paul, kdo vymyslel a různým filmařům a spisovatelům našeptal spoustu dnešních ufologických klišé. Nelze se pak divit, že když se má Paul ve finále setkat s přilétávající kosmickou lodí, odehrává se celý děj ve scenérii kopírující závěr Blízkých setkání třetího druhu.
Paul je tudíž něčím víc než jen parodií nebo bezuzdnou hrou s popkulturními odkazy. Dva britští fanouškové tu objevují Ameriku jako zemi, ze které se stal jeden gigantický Comic Con.
Paul (USA, 2011, IMDb)
Režie: Greg Mottola, scénář: Nick Frost a Simon Pegg, kamera: Lawrence Sher, hudba: David Arnold, hrají: Simon Pegg, Nick Frost, Jason Bateman ad., 104 minut, distribuce: Bontonfilm. (premiéra v ČR 9. 6. 2011).
Paul (USA, 2011, IMDb)
Režie: Greg Mottola, scénář: Nick Frost a Simon Pegg, kamera: Lawrence Sher, hudba: David Arnold, hrají: Simon Pegg, Nick Frost, Jason Bateman ad., 104 minut, distribuce: Bontonfilm. (premiéra v ČR 9. 6. 2011).
Přečteno 7706x
Článek vyšel v časopise Cinepur #76, červenec 2011.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.3 /7
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
Hodnocení filmu
Paul
**** ČTENÁŘI (2.8)
komentáře
Ještě více ten motiv biologického souboje vyniká v Predátorovi. Vyšší, silnější, odolnější, technicky vyspělejší, navíc s jasným cílem - žádné startrekovské zkoumání nových forem života, prostě vzrušení z lovu.
Antonín Tesař (21.6.2011 11:51)
Díky za pozoruhodnou poznámku. Ano, je určitě pravda, že málokterá sci-fi spojuje příchod mimozemšťanů explicitně s křesťanstvím a je pravda, že naopak explicitně nějak obvykle souvisí s evolucí. Vetřelec jako "dokonalý" živý stroj na přežití, různé modely toho, zda je lidstvo "dostatečně vyspělé", aby se stalo součástí různých "vesmírných společenství". Evoluční a křesťanský rámec se tu ale často nějak skloubí dohromady - vetřelec je démonický, protože je "dokonalý", "ryzí", je nějakým ztělesněným ideálem, stejně tak "hodní" mimozemšťané přicházejí lidstvo pozvednout na vyšší, andělskou úroveň bytí. Věta, kterou citujete, je narážka na jeden motiv přímo z filmu, kde vystupuje křesťanská fanatička, která "prozře" a objeví sex, drogy a fandom. Paul ale určitě nehájí evoluční teorii ve smyslu biologického souboje druhů, ale pouze evoluci jako vývoj druhů nekontrolovaný žádnou vyšší mocností. O Darwina ve filmu vlastně moc nejde - spíš jde o to, že postava Paula je totální protiklad obecné představy o mimozemšťanech jako "cizích" bytostech. S realitou, ať už ji chápeme jakkoli, to nemá vůbec nic společného, jde pouze o opozici vůči obecným představám o mimozemšťanech (tedy o něčem, o čem má smysl nanejvýš spekulovat - podobně jako o těch démonech a andělech), jak se uhnízdily v popkulturní tradici.
gustav adolf (17.6.2011 01:24)
"Spása ani zatracení se nekonají, pravdu má Darwin, nikoli Ježíš." Přesně tohle ale platí přece pro Vetřelce. Jak ve filmu zazní, Vetřelec je dokonalej organismus uzpůsobenej přežití, nezatíženej svědomím a falešnou morálkou. Jestli z toho filmu něco čiší, tak poznání, že setkání z mimozem. civilizací není ani transcendentní zkušenost, ani odplata za naše hříchy, ale biologickej souboj druhů. Jenom pro lidi se vinou kulturních nánosů stal tvrdej "přirozenej výběr" neslučitelnej (alien) s představou o kulturním člověku a proto máme tendenci přírodě přisuzovat náboženský motivace.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Hranice klimatického hraní / Terra Nil
Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car
Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #76, červenec 2011
Z obsahu tištěného čísla:
Cannes 2011 / We are doing a serious job with serious people (Jakub Felcman, report)
V lůně zvuku / Ambientní filmy Benedeka Fliegaufa (Aleš Stuchlý, cinepur choice)
Nepracujeme pro svoje ega / Rozhovor s Fabienne Hanclot, ředitelkou ACID (Jakub Felcman, rozhovor)
Něco jako tablo / 10 let časopisu Adély H. po 10 letech (Zdeněk Holý, )
Kodži Wakamacu a cesty nazpět / Sadomasochismus, politika nihilismu a hledání ráje (Michal Procházka, zoom)
Koberce, záclony & čisté prádlo (Martin Mazanec, mimo kino)