Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Obrození italského filmu / Matteo Garrone portrétuje vyprázdněnou společnost

zoom / Michal Procházka / 28. 5. 2011

U nás to nebyl pouze film, ale rovnou kauza v novinách. O snímku Gomora (Gomorra, 2008) se psalo v souvislosti s tím, jak odhaluje mechanismus fungování neapolské mafie a že autora předlohy Roberta Saviana musí policie chránit před mafiánskou vendetou. Fascinace zapovězeným světem zločinu i příběhy černé kroniky ale zastřely to podstatné: režisér Matteo Garrone nevyprávěl pouze o vzdáleném světě zkažené Itálie, ale i o naší zkorumpované společnosti. Je sociálním filmařem, pozorovatelem napájeným z tradice italské kinematografie, který ovšem už postrádá levicovou či sentimentální rétoriku marxistického konfliktu společenských vrstev.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #75

Článek vyšel v časopise Cinepur #75, květen 2011.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Zdrojový kód / Tříštění člověka i světa (Antonín Tesař, kritika) • Rozmarná léta a smůla na patách / Hrst poznámek k soutěžní historii karlovarského festivalu (Jaromír Blažejovský, téma) • Stal jsem se marginálií / Rozhovor s Peterem Weirem (Vít Schmarc, Aleš Stuchlý, rozhovor) • Editorial č.75 / Film v nevyzpytatelných proudech demokratizace (Jindřiška Bláhová, editorial) • Ladič pian zemětřesení / Sólo pro mrtvé příběhy (Tomáš Stejskal, kritika) • Útěk ze Sibiře / Weirův staromilský trek (Vít Schmarc, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY zoom

Závratě spřízněnosti a touhy / Podezřelá

Víc než westernová revize / First Cow

Vzácné, křehké a hořké životy / Sbohem, synu

Golem v Paříži / Synonyma

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Srdce bijící zeleně / Tvar vody

Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho

Olivier Assayas vs. Cristian Mungiu / Francouzská hladkost vs. rumunská tíha


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Bude budoucnost českého animovaného filmu růžová nebo černá?

Útok proti dobrému vkusu / Nonkonformní filmy Rubena Östlunda

Kůže, kterou nosím / Almodóvar si hraje sám se sebou

Lidice / České národní stavitelství


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)