Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č.66 / Sociální sítě filmu

Editorial č.66 / Sociální sítě filmu

editorial / Jan Kolář / 1. 11. 2009 / komentáře (2)

Rozhodnutí odjet do Jihlavy a najít na tamějším festivalu dokumentů inspiraci pro listopadový editorial byl šťastný nápad. Festivaly nabízejí vždycky stimulující prostředí a o tom jihlavském, zaštiťujícím se prušácky neúprosným imperativem „durch den Film denken!“, to platí dvojnásob. Možná trojnásob – rozptyl témat načerpaných z festivalového programu a debat s tvůrci a diváky poněkud přesáhl mé kompoziční schopnosti, takže než abych se pokoušel narvat do jednoho textu návrh přejmenovat Cinepur na magazín Neurocinema, diskusi o dendrofilii Vojtěcha Jasného a intelektuálně vyčerpávající vtipy o koulích Heleny Fibingerové, radši jsem to vzdal.

Byl to ovšem pouze dílčí neúspěch, který navíc jen zdůraznil podvědomě tušený fakt: festivalové prostředí funguje jako spontánně bující sociální síť, jež vedle propojování lidí se společným zájmem člověka nutí porušovat stravovací návyky, mění mu žebříček hodnot a manipuluje ho do debat, do kterých by se sám od sebe a za střízliva nikdy nepustil. Zajímavá přitom není ani tak skutečnost, jak rychle se mohou ustálené názory na film během krátké doby festivalu změnit, ale to, že tuto změnu pohledu nevyvolala jednotlivá novátorská díla, nýbrž samotné milieu festivalu.

Není to nic nového – o tom, jak formální rámec uvedení a vlastnosti zvoleného média předurčují podobu a úspěch natočeného filmu, by mohli sami dokumentaristé vyprávět nejlépe. Zatímco film uváděný v kině si může dovolit velkorysou dramaturgii a třeba desetiminutovou úvodní sekvenci, která na následující scény diváky v sále patřičně emocionálně naladí, musejí televizní dokumenty své téma definovat zcela jasně v úvodních dvou minutách (někteří televizní dramaturgové dokonce mluví o 30 vteřinách!). Pokud to jejich tvůrci nedokážou, diváci prostě přepnou na jiný kanál.

Je proto zajímavé sledovat, co s dokumentární audiovizuální produkcí udělá, vstoupí-li do hry médium, jež je filmovému plátnu vzdáleno nepoměrně více než televizní obrazovka. Na internetu jsou v současnosti dostupné minimálně dva doku-projekty, které počítají s prostředím „world-wide-webu“ jako s primárním způsobem prezentace. Interview Project produkovaný Davidem Lynchem nabízí na http://interviewproject.davidlynch.com sérii tříminutových rozhovorů s obyvateli zemědělských částí Spojených států. Ačkoli výběr jednotlivých mluvčích i způsob snímání zapadá do Lynchovy předchozí tvorby (lidé vystupující před kamerou a mluvící o svém životě jsou vesměs buď evidentní outsideři, anebo se za pečlivě upravenými fasádami jejich domovů skrývá nějaká hluboká ztráta), je efekt natočených výstupů přes jejich bizarnost jiný než v případě Modrého sametu či Zběsilosti v srdci. Zatímco v těchto filmech zcela vládla ironie, při sledování Interview Projectu převažuje pocit intimního setkání, které by se bez počítače připojeného k internetu nikdy nemohlo uskutečnit.

Další dimenzí Lynchovy produkce jsou samozřejmě diskuse probíhající na Facebooku, Twitteru i YouTube, do nichž se diváci mohou bezprostředně po zhlédnutí nového dílu zapojit. V interaktivitě však Lynchovy rozhovory zaostávají za Lönrottem 2017, který připravuje finská TV YLE. V rámci tohoto projektu mohou uživatelé o zhlédnutých videích nejen diskutovat, ale mohou své osobní zpovědi sami natáčet a uploadovat. Namísto předem připravené dramaturgie a implicitního líčení alternativní verze americké historie, jež se skrývá za Lynchovým projektem, zde přebírá hlavní úlohu touha po sdíleném poznání. Důležitější než vypointovaný příběh je vzniklé společenství.

Po televizi, videu a DVD tak dnes možná internet přináší další z mnoha smrtí filmu. Jak bude vypadat jeho vzkříšení?

Přečteno 5698x

Článek vyšel v časopise Cinepur #66, říjen 2009.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.6 /17

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Kamil Fila  (30.11.2009 11:38)

Předpokládal bych, že z rozverně laděného textu většina čtenářů pochopí, že inspiraci pro editorial nečerpal Honza Kolář z oficiálních diskusí na festivalu v Jihlavě, ale z diskusí, které zde sice proběhly, ale nemusely být oficiální.
Obecně se mi jaksi zdá, že rozebírat zcela vážně, co stojí za Jasného vztahu ke stromům a jestli by si autor editorialu neměl načíst odbornou lékařskou literaturu, aby mohl seriózně u někoho diagnostikovat dendrofilii, je především symptomem absolutního nedostatku smyslu pro humor.
Ale možná jsem se nechal nachytat já a zcela zbytečně se tu dřením jako oběť nějakého meta-meta-humoru.:)

P. Lohonka  (29.11.2009 11:01)

Další výpad autora, který, zdá se mi, píše zásadně o věcech, o kterých si nechal jen vyprávět, ale osobně k nim ani nepřičuchl. Viz odstavec o Jihlavském festivalu. Pokud mám přehled, tak v žádné části festivalového programu nepadlo ani slovo o přejmenování Cinepuru. Pokud k něčemu takovému dojde, tak už asi definitivně přestanu váš časpopiss kupovat. Nebyl jsem sice na všech diskusích v programu jihlavského festivalu, ale zdá se mi, že koule Heleny Fibingerové zde na přetřes také rozhodně nepřišly (Fibingerové se ani vzdáleně netýkal žádný z uváděných filmů). Co se týče Jasného dendrofílie, tak ta patrně naráží na zahajovací dokumentární film, který o Jasném natočil španělský režisér Zalbide. Zde je ovšem nutné brát v potaz též Jasného věk a celkový psychologický stav, než se pustíme do takto přímočarých a od boku střílených diagnóz. Celkově bych prosil autora, aby si propříště své texty lépe připravoval, nebo alespoň volil témata, jimž doopravdy rozumí. Děkuji.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #114

#114

prosinec 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

American Honey / Leporelo sociální lyriky

Saulův syn / Holocaust na výbornou

Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních

Dheepan / Obrazy k neuvěření

Následky lásky / Dumy znuděného křížovkáře


RUBRIKY

anketa (22) / český film (71) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (88) / fenomén (67) / festival (56) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (110) / komiks (10) / kritika (713) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (613) / objev (3) / pojem (36) / portrét (5) / profil (96) / reflexe (24) / report (95) / rozhovor (151) / scénář (4) / soundtrack (35) / téma (836) / televize (85) / tisková zpráva (1) / událost týdne (193) / video (2) / videoart (16) / videohra (52) / web (40) / zoom (149)

Cinepur #66 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #66, říjen 2009

Z obsahu tištěného čísla:

Queer as folk / Seriál, kde sex hraje podružnou hlavní roli (Eva Chlumská, televize)

Taxidermia (Kamila Boháčková, dvd)

Tygr a drak (Jiří Flígl, blu-ray)

Electroma / Lidštější než člověk (Karel Veselý, kritika)

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům (Helena Bendová, téma)

Sin nombre / Na útěku před gangstery a gangsterkou (Kamil Fila, kritika)

+ více...