Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nejlepší filmy roku 2008

anketa / Redakce komentáře (9)

Nejlepší filmy roku 2008











Stejně jako vždy jsou výsledky ankety Cinepuru o nejlepší film loňského roku směrodatné jen do určité míry a v mnohém vypovídají o situaci české distribuce, o znalosti dění v zahraničí, o dramaturgii tuzemských festivalů, ale také o jejich návštěvnosti.

Svoje tipy zaslalo na dvacet přispěvatelů, nejzajímavější filmy se i z výše zmíněných důvodů nemusí skrývat na předních místech. Hlasy pro jednotlivé filmy se sešly takto:

  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007) 9x
  • Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008) 8x
  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008) 8x
  • Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008) 7x
  • Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008) 7x
  • Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007) 6x
  • Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008) 6x
  • Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007) 6x
  • V Sylviině městě (José Luis Guerín, Španělsko 2007) 5x

 

Marcel Arbeit

  • 1. Náklad 200 (Alexej Balabanov, Rusko 2007)
    Tenhle svižný a nelítostný absurdní příběh založený prý na skutečné události se sice odehrává v 80. letech a na plátně vidíme každou chvíli ceduli oznamující, že vjíždíme do města Leninsk, ale když si odmyslíme socialistické reálie, mohl by se odehrávat třeba na americkém Jihu. Není divu, že Rusové tolik milují Williama Faulknera a Flannery O’Connorovou.
  • 2. The Tracey Fragments (Bruce McDonald, Kanada, Německo 2007)
    Každý McDonaldův film je úplně jiný a všechny stojí za pozornost. Příběhů dospívajících dívek už tady bylo víc než dost, ale tak originální sondu do myšlení patnáctileté židovské středoškolačky jsem ještě neviděl (natočeno podle románu Maureen Medvedové).
  • 3. Beze mě: Šest tváří Boba Dylana (Todd Haynes, USA, Německo 2007)
    Po The Velvet Goldmine další Haynesův vynikající hudební film, v němž se objeví hned šest „Bobů Dylanů“ rozličného věku, založení a barvy pleti, Beatles válí sudy a Peter Orlowski veze svého životního druha Allena Ginsberga na hřbitov, kam podle něj přece patří.
  • 4. Muž z Londýna (Béla Tarr, Maďarsko, Německo, Francie 2007)
    Nejsem žádný velký znalec Tarra, ale tenhle film mi znovu potvrdil, že spojení žánrové prózy (povídka Georgese Simenona) a skutečného filmového umění je možné. Takhle si představuji existenciální film využívající především vizuálních prostředků.
  • Další letošní zážitky (bez pořadí): Hank a Mike (Matthiew Klinck, Kanada 2007), Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007), Mao Ce-Tung (Besnik Bisha, Albánie, 2007), Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008), Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007)

Jindřiška Bláhová

  • Il Divo (Paolo Sorrentino, Itálie, Francie 2008)
    Víc než zasloužená Zlatá palma. Vysoce stylizovaný, přesto krutě pravdivý, spletitý, a přesto velmi přímočarý portrét korumpující moci ukázaný na životě italské politické legendy Gulia Andreottiho. Výpověď o prolínajících se a soupeřících mocenských systémech – politiky, církve, mafie – natočená neotřele a suverénně, s nadsázkou a popkulturní poetikou, která v sobě kloubí epičnost westernů Sergia Leoneho s Mafiány Martina Scorseseho. Po sentimentálních melodramatických omalovánkách posledních let film-zjevení z Itálie.
  • Control (Anton Corbijn, Velká Británie, USA 2007)
    Film obdařený podobnými kvalitami jako písně jeho ústředního předmětu pozorování, postpunkové kapely Joy Division. Fotograf hvězd a celebrit Anton Corbijn postavil ve svém režijním debutu nepatetický pomník tragické hudební ikoně Ianu Curtisovi, v němž intimita, smutek, deprese, rebelie, ztráta kontroly a zápolení s vnitřními démony i s vlastní hudbou má všechny odstíny a hloubky šedi, jaké dokáže z obrazu vydolovat jen tenhle nizozemský vizionář.
  • Občan Havel (Pavel Koutecký a Miroslav Janek, ČR 2008)
    Pro národ, který historickou paměť potřebuje, a dovolím si zabrousit do familiernosti našich předků, jako „koza drbání“, důležitý a inspirativní dokument. I přes řadu dramaturgických přešlapů. Bez zbytečné adorace konkrétního politika/osobnosti, Havlův zákulisní portrét mimo jiné umožňuje reflexi současné situace, kdy prezident používá svůj úřad nikoli pro reprezentaci státu, ale pro zviditelnění vlastního megalomanského zcela neotepleného ega. Těch 120 hodin natočeného materiálu v sobě má jistě i další potenciál.
  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008)
    Animace umožnila Arimu Folmanovi originálně přetlumočit psychedeličnost válečného konfliktu a jeho dopad na ty, kteří se v něm ocitnou. První válka mezi Izraelem a Libanonem je ve vzpomínkách vojáka psychotická jako jízda na hřbetě zdivočelého psa, intimní na dosah ruky, odosobněná i tepající jako srdce muže v zákopech a lehkonohá jako surreálný tanec mezi svištícími kulkami.
  • VALL-I (Andrew Stanton, USA 2008)
    Mezi první pětici nejzajímavějších filmů roku 2008 se animovaná celovečerní existenciální romance dostala díky prvním třiceti minutám, které mísí styl němých grotesek Bustera Keatona a Charlieho Chaplina s průkopnickou animací. Symfonické řetězení gagů a nápadů dokazuje, že někdy se ty nejzajímavější věci dějí v animaci.

Jaromír Blažejovský

  • Událost: česká produkční expanze
  • 1. Hlídač č. 47 (Filip Renč, ČR 2008).
    První světová, lokomotiva, hřbitov, kostelník, sníh, jako by to udělal Sergiu Nicolaescu nebo Zoltán Fábri před třiceti roky (s dnešní optikou a stereofonií) – a tak to má být!
  • 2. Tobruk (Václav Marhoul, ČR 2008)
  • 3. Třetí místo dělím mezi filmy: O rodičích a dětech (Vladimír Michálek, ČR 2008), Smutek paní Šnajderové (Piro Milkani, Albánie, ČR 2008), Kuličky (Olga Dabrowská, ČR 2008). V každém něco překvapivého, něco pěkného. 4. Čtvrtá pozice dokumentům, které si budu pamatovat: Ivetka a hora (Vít Janeček, ČR 2008), Uvnitř vnitra (Josef Císařovský, ČR 2008)
  • 5. Elitní jednotka (José Padilha, Brazílie 2007)
  • 6. Jezero Tahoe (Fernando Eimbcke, Mexiko 2008)
  • 7. Katyň (Andrzej Wajda, Polsko 2007)
  • 8. Vrabčí cvrlikání (Majid Majidi, Írán 2008), na obzoru Buddha padl hanbou (Hana Makhmalbafová, Írán 2007).
  • 9. Devátá příčka patří žebříčku Unie filmových distributorů. Pod čarou: Občan Havel (Pavel Koutecký a Miroslav Janek, ČR 2008), fronty až na chodník, spiklenecká nálada. Bathory (Juraj Jakubisko, Slovensko, ČR, Velká Británie, Maďarsko 2008) vyprodala i kino Morava ve Veselí nad Moravou. Dvěma snímkům adresuji hněv: Máj (F. A. Brabec, ČR 2008) pro omniimpotentní zprznění básníkova odkazu, Anglické jahody (Vladimír Drha, ČR 2008) za falešný, vzpomínkám se příčící obraz 21. srpna. Temný rytíř splaskl jako měch. Opět se potvrdilo, že brutální zaoceánské blockbustery jsou cizí našemu lidu – a tak to má být.
  • 10. Šachta (Čang Čch’, Čína 2008)
  • Už zase mi nezbylo místo pro film USA. Ale kdyby zbylo: 11. Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007)

Martin Blažíček

Stejně jako loni: krátké experimentální filmy viděné v roce 2008. Bez pořadí.

  • Failed States (Henry Hills, 2008)
  • V=D/T (Amanda Dawn Christieová, 2008)
  • Paradiso Stills, 3-screen (Jaap Pieters, 2008)
  • Syunsoku series (Akira Mizuyoshi, 2001–2008)
  • Degradation series (James June Schneider, 2007)
  • ...you tell me, that future continues in the past? (Viktor Takáč, 2008)
  • Aliscafo. Live Re-edit (Filip Cenek a Ivan Palacký, 2008)
  • 657 vteřin (Hana Železná, 2008)

Kamila Boháčková

Deset filmů za rok je málo, tak posílám 15 filmů a kdybych vzpomínala déle, bylo by jich víc. Přesto počítám, že můj výběr nebude překvapivý – čerpá hlavně z českých festivalů (MFDF Jihlava, Cinepur Choice, MFF Karlovy Vary, Anifest), na kterých si vyměňujeme s ostatními přispěvateli Cinepuru své tipy.

  • V Sylviině městě (José Luis Guerín, Španělsko 2007)
  • Aka Ana (Antoine d’Agata, Francie 2008) + projekce d’Agatových fotografií
  • Jsem von Höfler. Variace na Werthera (Péter Forgács, Maďarsko 2008)
  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008)
  • Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008)
  • Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008)
  • Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007)
  • Jezero (Philippe Grandrieux, Francie 2008)
  • Povídka Leose Caraxe Merde z filmu Tokio! (Francie, Japonsko, Německo, Jižní Korea 2008)
  • Strach(y) ze tmy (Blutch, Charles Burns, Marie Caillou, Pierre Di Sciullo, Lorenzo Mattotti, Richard McGuire, Francie, 2007)
  • Slepé lásky (Juraj Lehotský, Slovensko 2008)
  • VALL-I (Andrew Stanton, USA 2008)
  • Příběhy Richarda O. (Damien Odoul, Francie 2007)
  • Lady Chatterley (Pascale Ferranová, Francie 2006)
  • Beze mě: Šest tváří Boba Dylana (Todd Haynes, I’m Not There, USA, Německo 2007)

Jakub Felcman

  • Vánoční příběh (Arnaud Desplechin, Francie 2006–2008)
  • Holka Ferrari Dino (Jan Němec, ČR předpremiéra 2008, copyright 2009)
  • La frontie`re de l’aube (Philippe Garrel, Francie 2008)
  • O rodičích a dětech (Vladimír Michálek, ČR 2008)
  • Kenedi se žení (Želimir Žilnik, Srbsko, Německo 2007)
  • Povídka Leose Caraxe Merde z filmu Tokio! (Francie, Japonsko, Německo, Jižní Korea 2008)
  • První, kdo se namane (Jacques Doillon, Francie 2008)
  • De la guerre (Bernard Bonello, Francie 2008)
  • Meine Mütter (Rosa von Praunheim, Německo 2008)
  • Désangagement (Amos Gitai, Francie, Izrael 2008)
  • Letní čas (Olivier Assayas, Francie 2006–2008

Kamil Fila

Letos jsem viděl minimum filmů mimo běžnou domácí distribuci – kam počítám i velké reedice na DVD. Člověk se snadno stane archivním žroutem, ale to nemá smysl uvádět do seznamu aktuálního roku. Bohužel letos mi dost unikaly festivaly a přehlídky, v prosinci si z děl, která mě nadchnula, vzpomenu snad jen na Sorentinův Il divo (Itálie, Francie 2008). Ostatní věci jinak půjdou k nám do distribuce. Čili chudá patnáctka, v níž příliš neplatí hierarchie, kromě toho, že první část žebříčku je přece jenom lepší než druhá půlka.

  • 1. Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007) – Velké epické dílo, kde se divák musí rozhodovat mezi menším a větším zlem.
  • 2. Michael Clayton (Tony Gildou, USA 2007) – Závan toho nejlepšího, co se točívalo v 70. letech.
  • 3. Funny Games USA (Michael Haneke, USA, Velká Británie, Francie, Německo 2007) – I když remake, pořád skvěle zneklidňující a rušící divácký komfort.
  • 4. Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008) – Nejlepší představitel hollywoodského maximalismu posledních let.
  • 5. Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008) – Před zraky diváků se odehrává proces výchovy a kultivace.
  • 6. Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007) – Netečný pohled na dokonalou duševní prázdnotu jednoho teenagera.
  • 7. Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008) – Jeden z mála filmů, který dokázal vizualizovat rychlost. Dále fascinující úkaz nahrazení montáže koláží a přechodu mezi 2D a 3D reprezentací.
  • 8. Beze mě: Šest tváří Boba Dylana (Todd Haynes, USA, Německo 2007) - Kritická reflexe nespojitých mediálních obrazů jednoho člověka, jež vede k poznání, že lidský život zůstává pouze ve formě otázky, nikoli odpovědi.
  • 9. Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007) - Vtipná adaptace knižní předlohy, v níž se posouvá celkové vyznění tím, že pozorovatel a komentátor děje je ironizován.
  • 10. Východní přísliby (David Cronenberg, Velká Británie, Kanada, USA 2007) - Zvláštně umělá rekonstrukce gangsterského žánru i západních představ o ruské identitě skrze typické autorovo téma – vícenásobnou identitu hlavní postavy.
  • 11. Monstrum (Matt Reeves, USA 2008) - Skvěle naplněný koncept katastrofického velkofilmu stylizovaného jako home video.
  • 12. Povídka Leose Caraxe Merde z filmu Tokio! (Francie, Japonsko, Německo, Jižní Korea 2008) - Povídka úchvatná svojí protivností a nesrozumitelností – skutečné setkání s velkým „Jiným“.
  • 13. Karamazovi (Petr Zelenka, ČR, Polsko 2008) - Jeden z dobrých příkladů, jak by mohlo vypadat divadlo ve filmu a jak se popasovat s klasikem – nebrat ho příliš vážně.
  • 14. Útěk do divočiny (Sean Penn, USA 2007) - Krásný příklad nenaplnitelnosti všech utopií ohledně čistoty a úniku před civilizací.
  • 15. Než ďábel zjistí, že jsi mrtvej (Sidney Lumet, USA, Velká Británie 2007) - Vhodná (stařecky uměřená) alternativa k tarantinovskému modelu narativu.
  • Nejhorší - Co my jen víme? Ano, existují antifilmy jako Disaster Movie, existují kýče jako Máj, bezduchosti a amatéřiny jako Vy nám taky šéfe, křečovité a protivné taškařice jako Kozí příběh, nebo nepovedené ambiciózní pokusy jako Bathory. Ale nic z toho není agitka, která hrubě manipuluje s diváky a vytváří dojem, že pokud takové filmy odmítnete, tak jste málo osvícení a málo duchovní. Spojení pavědeckého blábolu, konzumní mystiky a primitivního pseudoumění – nic horšího si nedovedu představit.

Jiří Flígl

  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007) - Krev, pot a slzy v tratolišti ropy coby formálně dokonalé pojednání o devalvaci hodnot a egocentricky sadomasochistické rozkoši workoholismu.
  • Gachi Boy (Norihiro Koizumi, Japonsko 2008) - Nejeuforičtější a nejemotivnější festivalový zážitek roku a grandiózně maximalizovaný koncept diváckého filmu.
  • J.C.V.D. (Mabrouk El Mechri, Belgie, Lucembursko, Francie 2008) - Chytrá sebereflexivní óda na uhrančivost béčkové žánrové kinematografie, diváckou lásku ke hvězdám, a především na muže s titulními iniciály – zavrhovaného, vysmívaného, haněného, podceňovaného, ale přesto milovaného, nezapomenutelného a nepřekonatelného. Be aware!
  • Mlha (Frank Darabont, USA 2007) - Rok 2005 měl Spielbergovu Válku světů a 2006 Cuarónovy Potomky lidí; Mlha je zdrcující hollywoodské pojednání o primární i primitivní lidskosti do výroční bilance roku 2007.
  • Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008) - Čirá radost z vědomého diváckého zážitku a vizuální extáze (plus bolest z naivních rodinných sekvencí).
  • Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007) - Co „nezávislí“ filmaři provedli kinematografii aneb noční můra o mytickém žánrovém světě, kde kvůli poptávce mladého publika padly veškeré racionální jistoty, a kde proto už není místo pro starý.
  • Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008) - Komiksový velkofilm jako realistické drama a vážné zamyšlení nad podstatou hrdinství.
  • The Tender Throbbing Twilight (Šindži Imaoka, Japonsko 2007) - Uvolněně bezprostřední a nápaditě živelná (i živoucí) erotická komedie o sexu ve stáří, která skrze různé stylové i fyzické polohy konfrontuje diváky s jejich postoji vůči sexualitě a tělesnosti.
  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008) - Funkční spojení principielně protichůdných formátů dokumentu a animace, které mísí úvahu o povaze lidské paměti, osobní introspekci tvůrce, formální experiment, válečný film a investigativní dokument.
  • VALL-I (Andrew Stanton, USA 2008) - Sci-fi, jež dá divákům pocítit dotek vesmíru, zvukový film s výrazovou dokonalostí a univerzálností „němé“ kinematografie, odzbrojující filmový extrakt webu Cuteoverload.com (především The Rules of Cutenes) a maximální empatie k neživým postavičkám stvořeným živými bytostmi v inkubátoru počítačového monitoru.

čestné uznání:

  • Adrift in Tokyo (Satoši Miki, Japonsko 2008)
  • Hodný, zlý a divný (Kim Dži-un, Jižní Korea 2008)
  • Route 225 (Jošihiro Nakanuta, Japonsko 2006)
  • V kleci (Pablo Trapero, Argentina 2008)
  • Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem (Andrew Dominik, USA 2007)

Petr Hamšík

Filmy, které mě nějakým způsobem překvapily, fascinovaly, iniciovaly – pořadí filmů není žebříčkem, jen vyjmenováním:

  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008)
  • Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008)
  • Karamazovi (Petr Zelenka, ČR, Polsko 2008)
  • Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008)
  • Tulpan (Sergei Dvortsevoy, Německo, Švýcarsko, Kazachstán, Rusko 2006)
  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007)
  • Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007)
  • Americký gangster (Ridley Scott, USA 2007)
  • Gomorra (Matteo Garrone, Itálie 2008)
  • Tři opice (Nuri Bilge Ceylan, Turecko, Francie, Itálie 2008)
  • Prosíme přetočte (Michel Gondry, USA 2008)

Zdeněk Holý

  • Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008) - Letos to o celé kolo vyhrál Speed Racer. Film to není ani pro děti, na to je moc komplikovaně vyprávěný, ani pro dospělé, ty neosloví jeho infantilní zápletka, a právě proto je pro nás, co máme rádi film. Snad první film, který vznikl s tím, že počítačové efekty nejsou jen atrakce vkládané do pásma fotorealistického obrazu, nýbrž jsou komplexním vyjadřovacím prostředkem. A ta dojemná kritika korporátního kapitalismu a systému burzovních spekulací.
  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007) - Dokonale arytmický film odhalující fanatismus člověka kapitalistického i člověka náboženského, přičemž prvnímu je v souladu s misantropickou perspektivou filmu prokazován zvrácený obdiv. Nekompromisní film.
  • Kulkou do hlavy (Jaime Rosales, Španělsko, Francie 2008) - Lekce, jak natočit děsivou banálnost násilného činu.
  • Wire, série 1., epizoda 4. – Old Cases - Nad ostatní díly tohoto výjimečného seriálu povyšuje epizodu Old Cases scéna vyšetřování na místě činu, kterou detektivové rekonstruují s pomocí jediného slůvka „fuck“. Jednak scéna paroduje vševysvětlující komentáře detektivních seriálů, jednak je okázalou ukázkou režijního mistrovství, kdy je jen na režii, aby divákovi vysvětlila, jak byl zločin spáchán.
  • Monstrum (Matt Reeves, USA 2008) - První film, který vychází z poetiky „nových seriálů“, jako jsou sebereflexivní Ztraceni, Útěk z vězení, Dexter a spol.

S výhradami

  • V Sylviině městě (José Luis Guerín, Španělsko 2007)
  • Herečky (Valeria Bruni Tedeschi, Francie 2007)

Oto Horák

Deset nejlepších (dlouhometrážních) filmů v abecedním pořadí

  • Alexandra (Aleksandr Sokurov, Rusko, Francie 2007)
  • Kenedi se žení (Želimir Žilnik, Srbsko, Německo 2007)
  • Modrá oční víčka (Ernesto Contreras, Mexiko 2007)
  • Muž z Londýna (Béla Tarr, Maďarsko, Německo, Francie 2007)
  • Než zapomenu (Jacques Nolot, Francie 2007)
  • Noční vlak (Diao Yinan, Čína 2007)
  • Odplata (Goetz Spielmann, Rakousko 2007)
  • Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007)
  • Tiché světlo (Carlos Reygadas, Mexiko, Francie, Holandsko, Německo 2007)
  • V kleci (Pablo Trapero, Argentina 2008)

Dva bezkonkurenčně nejhorší filmy

  • Bathory (Juraj Jakubisko, Slovensko, ČR, Velká Británie, Maďarsko 2008)
  • Máj (F. A. Brabec, ČR 2008)

Milan Klepikov

I. Událostí roku - v ČR byla úspěšně znovuzrozená Letní filmová škola. Příjemným překvapením byl film Ivetka a hora Víta Janečka (ČR 2008), respektabilním jednosměrným pokusem Sestra Víta Pancíře (ČR 2008).

II. Zklamání roku

  • 1. Bathory (Juraj Jakubisko, Slovensko, ČR, Velká Británie, Maďarsko 2008)
  • 2. Rolling Stones (Martin Scorsese, USA, Velká Británie 2008)
  • 3. Rembrandtova Noční hlídka (Peter Greenaway, Holandsko, Německo, Finsko 2008)
  • 4. Plani di giardini ideali (Radek Tůma, ČR 2008) – Ale plán špatný nebyl!
  • 5. Letní čas (Olivier Assayas, Francie 2006–2008)
  • 6. Holka Ferrari Dino (Jan Němec, ČR předpremiéra 2008, copyright 2009)

III. Český artový kýč roku

  • Venkovský učitel (Bohdan Sláma, ČR, Francie, Německo 2008)

IV. Vhodné ke zničení

  • 1. Máj (F. A. Brabec, ČR 2008) – Nepopsatelný hnus.
  • 2. Anténa (Esteban Sapir, Argentina 2007) – Vypiplaná artová příšernost.

V. Nejlepší filmy roku - v průměru na každý měsíc připadl jeden dobrý film, slušná bilance. Pár z nich pozře čas. Tři filmy zůstanou.

  • 1. Zpěv ptáků (Albert Serra, Španělsko 2008)
  • 2. Muž z Londýna (Béla Tarr, Maďarsko, Německo, Francie 2007)
  • 3. Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008)
  • 4. Instructions for a Light and Sound Machine (Peter Tscherkassky, Rakousko 2005)
  • 5. Vánoční příběh (Arnaud Desplechin, Francie 2008)
  • 6. Poloostrov (Adam Brothánek, ČR 2008)
  • 7. Francie (Serge Bozon, Francie 2007)
  • 8. Katyň (Andrzej Wajda, Polsko 2007)
  • 9. V Sylviině městě (José Luis Guerín, Španělsko 2007)
  • 10. Sluneční zákmity (Patrick Bokanowski, Francie 2008)
  • 11. Palermo Shooting (Wim Wenders, Německo, Francie, Itálie 2008)
  • 12. Kryštof Kolumbus, enigma (Manoel de Oliveira, Portugalsko, Francie 2007)

Jan Kolář

Jako většina anketních výběrů odráží i ten můj nejen tradiční kvartální amnézii (Oscary, Césary a čokoládové Mikuláše získávají jen filmy zhlédnuté v posledních třech měsících), ale i zážitky, které se samotnými opusy souvisejí jen okrajově (kde a s kým jsem film viděl, jak velký pytlík popcornu jsem u něj zkonzumoval, jak mi potom bylo atd.). Letos mi v paměti uvízly především následující filmově-turisticko-kulinářské zážitky.

Největší potěšení

  • V Sylviině městě (José Luis Guerín, Španělsko 2007)

A dále (ve zcela nahodilém pořadí)

  • Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, Španělsko, USA 2008)
  • Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008)
  • Aka Ana (Antoine d’Agata, Francie 2008)
  • Jsem von Höfler. Variace na Werthera (Péter Forgács, Maďarsko 2008)
  • Ivetka a hora (Vít Janeček, ČR 2008)
  • Kulkou do hlavy (Jaime Rosales, Španělsko, Francie 2008)
  • Útočník (Pablo Fendrik, Argentina 2007)
  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008)
  • Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008)
  • Il Divo (Paolo Sorrentino, Itálie, Francie 2008)

Lenka Křesťanová

Film roku

  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007)

Dále bez pořadí

  • Beze mě: Šest tváří Boba Dylana (Todd Haynes, USA, Německo 2007)
  • Der Baader Meinhof Komplex (Uli Edel, Německo 2008)
  • Funny Games USA (Michael Haneke, USA, Velká Británie, Francie, Německo 2007)
  • Jezero Tahoe (Fernando Eimbcke, Mexiko 2008)
  • Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008)
  • Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008)
  • Touha, opatrnost (Ang Lee, USA, Čína, Tchaj-wan, Hongkong 2007)
  • Východní přísliby (David Cronenberg, Velká Británie, Kanada, USA 2007)
  • Výměna (Clint Eastwood, USA 2008)

Jan Křipač

V abecedním pořadí

  • Artemidino koleno (Jean-Marie Straub, Itálie, Francie 2008)
  • Gomorra (Matteo Garrone, Itálie 2008)
  • Hunger (Steve McQueen, Velká Británie, Irsko 2008)
  • Lidská otázka (Nicolas Klotz, Francie 2007)
  • Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008)
  • Noc patří nám (James Gray, USA 2007)
  • Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007)
  • Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008)
  • V Sylviině městě (José Luis Guerín, Španělsko 2007)
  • Vánoční příběh (Arnaud Desplechin, Francie 2006–2008)

Michal Michalovič

Bez poradia

  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007) - Majstrovsky vykreslená atmosféra doby a skvelé portréty hlavných postáv. Temný, enigmatický, nejednoznačný, uhrančivý, fascinujúci výjav nakrútený s ohromnou nápaditosťou.
  • Východní přísliby (David Cronenberg, Velká Británie, Kanada, USA 2007) - Sympatická „hračka“ na viac než jedno použitie.
  • Tiché světlo (Carlos Reygadas, Mexiko, Francie Holandsko, Německo 2007) - Smelé vykročenie úplne novým smerom, alebo Reygadas v polohe, v ktorej som ho po Bitke na nebi naozaj nečakal.
  • 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu, Rumunsko 2007) - Víťaz z Cannes z 2007 sa dostal do slovenskej distribúcie až v roku 2008. Aj keď to môže pôsobiť anachronicky, nemôžem ho tu nespomenúť. V mojich očiach totiž predstavuje jednu z exemplárnych ukážok moderného umeleckého filmu 21. storočia.
  • Holka Ferrari Dino (Jan Němec, ČR předpremiéra 2008, copyright 2009) - Němcové pohrávanie sa s videním augusta 1968 očami filmára je síce jednoduché, no vo svojej podstate napínavé a sugestívne.
  • Delta (Kornél Mundruczó, Maďarsko, Německo 2008) - Neprvoplánové, dômyselne opodstatnené nadviazanie na štýl Bélu Tarra. Precízne v každom ohľade – od sofistikovaných pohybov kamery až po (navonok) neexpresívny herecký prejav predstaviteľov hlavných úloh.
  • Dvanáct (Nikita Michalkov, Rusko 2007) - Michalkov vytvoril fascinujúcu fresku bez stredu, resp. s mnohými stredmi. Základnú zápletku klasických 12 rozhnevaných mužov posunul do úplne iných sfér prakticky v každom ohľade.
  • Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008) - Po dlhšej dobe ma výraznejšie zaujal francúzsky film režiséra mladšieho než Godard a spol., a to hneď vo viacerých ohľadoch. Na Mezi zdmi je však asi najpozoruhodnejšia istota, s akou Cantet inscenuje jednotlivé scény a k akým výsledkom je schopný sa dopracovať...
  • Sedmé nebe (Andreas Dresen, Německo 2008) - Obdivujem Dresena za to, ako „ustál“ mimoriadne náročný žánrový posun (priam až zlom) v rámci jedného filmu – od explicitného pohľadu na sexualitu starých ľudí k mimoriadne silnej dráme o kríze jedného manželstva. Mohlo sa to rozpadnúť ako domček z karet, no ono to drží pohromade a funguje to.
  • Tichý chaos (Antonio Luigi Grimaldi, Itálie, Velká Británie 2008) - V Nannim Morettim našiel Grimaldi silnú oporu a vďaka tomu je jeho jednoduchý, priamočiary príbeh veľmi uveriteľný. Nakrútené je to navyše decentne, kultivovane, bez naivnej sentimentality a zbytočnej hystérie. A to rozhodne nie je málo, keď si človek uvedomí, akým smerom sa tá historka mohla uberať...

Jeden z najpríjemnejších a zároveň najpodnetnejších objavov roka

  • Bahrtaló! Veľa šťastia! (Róbert Lakatos, Rumunsko, Maďarsko, Německo, Rakousko 2008) - Je až neuveriteľné, čo všetko dokázal Lakatos „vytrieskať“ z dvoch situácií.

Výraznejšie zaujali aj

Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008) – dôsledné rozvíjanie už tak dosť vyhraneného režijného štýlu v kombinácii s dramatickým príbehom; povídka Leose Caraxe Merde z filmu Tokio! (Francie, Japonsko, Německo, Jižní Korea 2008) – zaujímavá a zábavná výstrednosť s výborným Denisom Lavantom v hlavnej úlohe; Sváteční srpnový oběd (Gianni Di Gregorio, Itálie 2008) – komédia, v ktorej humor vyplýva nenápadne a prirodzene z daných situácií a nie z vyumelkovaných a silených gagov; Slepé lásky (Juraj Lehotský, Slovenská republika 2008) – Lehotský využíva veľmi nápadito širokú škálu výrazových prostriedkov (vrátane animácie), a vytvára tak nielen zaujímavý filmový tvar, ale aj autentické svedectvo o špecifickom vnímaní sveta; Karamazovi (Petr Zelenka, ČR, Polsko 2008) – hravá a moderná variácia klasickej literatúry; Funny Games USA (Michael Haneke, USA, Velká Británie, Francie, Německo 2007) – zmysluplná aktualizácia Hanekeho majstrštyku spred desiatich rokov; V Bruggách (Martin McDonagh, Velká Británie, USA 2008) – prelínanie poriadne cynickej a čierno-humornej komédie s moralitou je tu dovádzané do miestami až absurdných dôsledkov, no funguje to na výbornú; Katyň (Andrzej Wajda, Polsko 2007) – ukážkové vysporiadanie sa s národnou (a osobnou) traumou na vzorke pár osudov s jednou z najsilnejších záverečných scén, aké som tento rok videl; Darjeeling s ručením omezeným (Wes Anderson, USA 2007) – Darjeeling ponúkol presne to, čo od Wesa Andersona môže človek čakať; Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008) – napriek určitým výhradám je to podľa mňa najinteligentnejší americký blokbaster (nielen) tejto sezóny.

Tomáš Mlčoch

  • Bez důležitosti pořadí
  • Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007)
  • Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008)
  • Speed Racer (Larry/Lana Wachowski a Andy Wachowski, USA 2008)
  • Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008)
  • Kulkou do hlavy (Jaime Rosales, Španělsko, Francie 2008)
  • Veřejný nepřítel č. 1 + Veřejný nepřítel č. 1: Epilog (Jean-Francois Richet, Francie, Itálie, Kanada 2008)
  • Větší, silnější, rychlejší (Christopher Bell, USA 2008)
  • Než ďábel zjistí, že jsi mrtvej (Sidney Lumet, USA, Velká Británie 2007)
  • Monstrum (Matt Reeves, USA 2008)
  • Paranoid Park (Gus Van Sant, USA 2007)

Karel Och

  • 35 rhums (Claire Denis, Francie, Německo 2008)
  • Agne`siny pláže (Agne`s Varda, Francie 2008)
  • Anvil! Příběh Anvilu (Sacha Gervasi, USA 2008)
  • Il Divo (Paolo Sorrentino, Itálie, Francie 2008)
  • Muž na laně (James Marsh, Velká Británie, USA 2008)
  • René (Helena Třeštíková, Česká republika 2008)
  • Slepé lásky (Juraj Lehotský, Slovenská republika 2008)
  • Sugar (Anna Bodenová, Ryan Fleck, USA 2008)
  • The Wrestler (Darren Aronofsky, USA 2008)
  • V Bruggách (Martin McDonagh, Velká Británie, USA 2008)

Aleš Stuchlý

  • 1. Liverpool (Lisandro Alonso, Argentina, Francie, Holandsko, Německo, Španělsko 2008)
  • 2. Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007)
  • 3. Vrabčí cvrlikání (Majid Majidi, Írán 2008)
  • 4. Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008)
  • 5. Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008)
  • 6. Jezero Tahoe (Fernando Eimbcke, Mexiko 2008)
  • 7. Sedmé nebe (Andreas Dresen, Německo 2008)
  • 8. Tiché světlo (Carlos Reygadas, Mexiko, Francie, Holandsko, Německo 2007)
  • 9. Alexandra (Aleksandr Sokurov, Rusko, Francie 2007)
  • 10. PVC-1 (Spiros Stathoulopoulos, Kolumbie, Řecko 2007)

+ Dva české tituly, které se svou stylovostí vymykají přetrvávající demenci tuzemské produkce:

  • Venkovský učitel (Bohdan Sláma, ČR, Francie, Německo 2008)
  • Česká rapublika (Pavel Abrahám, ČR 2008)

Nejsvalnatější film roku: Tetsuo Max Effort (2008) - Chtěl bych na tomto místě ještě srdečně poděkovat kolegovi Filovi (a jeho bratrovi) za jejich nekompromisní autorský videosnímek – kondiční prezentaci, který loni dobrovolně umístili na server youtube.com. Kamilovy fascinující posilovací kreace za doprovodu hudby kanadských industrialistů Front Line Assembly, průkopníků žánru Electronic Body Music, se mi nedařilo vymazat z hlavy takřka po celý rok. Ať žije Kamil Fila, kulturista a filmolog, král fitness!

Antonín Tesař

  • 1. Mlčení Lorny (Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne, Belgie, Velká Británie, Francie 2008) - Změna stylu nového filmu bratrů Dardennů oproti jejich starším dílům a způsob, jakým tento posun působí na vnímání snímku jako celku, je fascinující.
  • 2. Tahle země není pro starý (Ethan Coen a Joel Coen, USA 2007) - Chladná preciznost a zdánlivá povrchnost děje, které byly tomuto filmu vytýkány, podle mě nejsou zápory, ale naopak přednostmi nejvíce pesimistického díla bratrů Coenů.
  • 3. Až na krev (Paul Thomas Anderson, USA 2007) - Snímek stejně obtížně uchopitelný a pasivně výhružný jako jeho hrdina.
  • 4. Hodný, zlý a divný (Kim Dži-un, Jižní Korea 2008) - Téma života jako štvanice předkládá orientální western Kima Ji-woona v euforickém, stylově ohromujícím podání.
  • 5. Temný rytíř (Christopher Nolan, USA 2008) - Postava Jokera tvoří těžiště Nolanova ambiciózního komiksového filmu, avšak rozhodně nezastiňuje zbytek komplexního pohledu na život města manipulovaného trojicí maskovaných šílenců.
  • 6. Jezero Tahoe (Fernando Eimbcke, Mexiko 2008) - Eimbckeho nový snímek dávkuje smutek i humor dokonale ekonomickým způsobem – s minimálními prostředky dosahuje maximálního efektu.
  • 7. Vrabčí cvrlikání (Majid Majidi, Írán 2008) - Snímek o všednodenních zkouškách, kterým musíme neustále čelit, nabízí povzbudivé životní heslo „svět je lež“.
  • 8. Valčík s Bašírem (Ari Folman, Izrael, Německo, Francie 2008) - Snímek postihující skutečné události prostředky animovaného filmu, dokumentu, dramatu i videoklipu.
  • 9. Mezi zdmi (Laurent Cantet, Francie 2008) - Dokonale bezprostřední a maximálně autentický pohled na současné školství.
  • 10. Mlha (Frank Darabont, USA 2007) - Snímek o lidských válkách vedených na malém, člověkem ovládnutém prostoru, za jehož hranicemi propuká jiná, nepřátelská příroda, invenčně naplňuje potenciál žánru apokalyptického hororu.

Přečteno 37371x

Článek vyšel v časopise Cinepur #61, leden 2009.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.9 /16

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Jan Vaněk jr.  (24.2.2009 02:22)

Ne.

Admin  (18.2.2009 23:51)

Diky, nechces si procist peclive i jine texty a pripadne napsat do fora?

Jan Vaněk jr.  (18.2.2009 22:49)

Pokud se systém neumí vypořádat s è lépe než takovýmto zprzněním, co naplat. Ale mezi všemi těmi siláckými slovy nemělo zapadnout, že "Co my jen víme?" je název filmu a měl by být příslušně vysázen, text je jinak dost matoucí.

Mbuna  (5.2.2009 23:03)

Tetsuo vymlouvas se... internet je jen jeden. Nemuzes urcit, kdo se ma na to koukat )). Mne se to libi. Technika benche i technika strihu.

Kamil Fila  (5.2.2009 22:40)

Jenom bych rád uvedl na pravou míru jednu věc: Nevadí mi, že se někdo dívá na video z dob, kdy jsem byl ještě malý a slabý (a neměl dobrou techniku benchpressu), jen je potřeba říct, že záznam nevznikl z potřeby exhibovat před lidmi, kteří mě znají jako filmového publicistu.
Byl určen čistě pro uživatele jednoho serveru, kde se schází komunita lidí, kteří se věnují silovému tréninku. Zdejší odborníci (mj. závodníci v powerliftingu) mi měli poradit v tom, co dělám dobře a špatně a jestli výkony v trojboji odpovídají mojí tělesné struktuře.
To, že si můj bratr s videem vyhrál do podoby stylizovaného klipu, je věc, která nebyla původně v (mém) plánu. Ale výsledku se nakonec nebráním a nejspíš časem vznikne nějaké pokračování mapující další progres.
Chtěl bych se jen úplně na závěr distancovat od pojmů "kulturistika" a "fitness"; obojí jde mimo to, čemu se věnuju.

Dikobraz  (4.2.2009 18:34)

http://youtube.com/watch?v=DHis54Ztom8

Ondrej Capek  (4.2.2009 16:43)

Nejsvalnatější film roku: Tetsuo Max Effort (2008) - prosim link, tento film proste MUSIM videt.

Oto Horák  (3.2.2009 11:27)

Snažím se nepoužívat zbytečně expresivní výrazy. Máj a Bathory jsou dle mého názoru bezkonkurenčně nejhoršími filmy roku (pochopitelně)nikoli z hlediska neumětelství, amatérismu režisérů, nýbrž naopak v důsledku jejich zbytnělé machy a zcestného pojetí. Nejsou to ani filmy "umělecké", tj. takové které svým příběhem a (či) formálním zpracováním kladou relevantní otázky k zamyšlení, a není to ani pořádná komerce, která si na "umění" nehraje a usiluje o to, co nejintenzivněji diváka bavit. Konkrétně na Máji mne nejvíce odpuzuje (viz také má recenze v A2) reklamní estetika, která není sebeméně reflektována a vede až k nechtěné parodii. Že si režisér pro své unylé podání v duchu Playboye a nástěných kalendářů s přírodními krásami vybral básnické dílo, v kterém krása slova se rovná rudimentární, zakladatelské síle, je jeho největším pochybením. A filmová recitace Máchovy básně je (pokud mám být pro jednou expresivní) pěstí na oko.
Fiasko filmu Bathory pak zamrzí tím více, že jeho režisér kdysi v (česko)slovenské kinematografii opravdu něco znamenal. "Postmoderní" mix a "humorné" vložky jsou v nepřekonatelném rozporu s "vážným" úsilím rehabilitovat nebohou, muži pomluvenou hraběnku. Křečovitá Jakubiskova obhajoba, jeho dějepisná "pátrání" ani žádné, směšné hlasování na internetu nemůže nic změnit na historickém faktu, že hraběnka Báthoryová byla masová, sadistická vražedkyně - ať už se konkrétně v krvi koupala či nekoupala. Můžeme se snažit i takového člověka pochopit, z hlediska jeho obsedantní deviace či dobových norem (trýznění i zabíjení poddaných vrchností nebylo v dané době a prostředí žádnou vzácností a chování hraběnky se stalo neúnosným především díky svému rozsahu), nemá smysl však dělat bílé z černého a naopak - převrátit motivy a charaktery hlavních aktérů (Thurzo se ve skutečnosti snažil - ze stavovských a částečně příbuzenských důvodů, nikoli kvůli zhrzené zamilovanosti - dlouho hraběnku krýt a svou liknavostí zavinil větší počet mrtvých, král ho k zásahu "dostrkal".) O stupidní, jalové (pokud za postačující důvod neuznáme nutnost hrdinčiny romantické lásky) epizodě s Caravaggiem nemá ani cenu mluvit. Jakubiskova Bathory není ani poctivou historickou rekonstrukcí událostí ani hyperbolou, parodií, persifláží, jde - napůl - o "realizované" infantilní přání režiséra a o co nejúčinnější marketingovou strategii vlastní ženy - producentky.
Možná máte ale pravdu, výstižnější než výraz "dva bezkonkurenčně nejhorší filmy" by byl: dva nejtrapnější filmy.

13  (1.2.2009 17:11)

dle me zbytecna silacka gesta: "dva bezkonkurecne nejhorsi filmy" (Horak), " cesky artovy kyc roku" "vhodne ke zniceni" "nepopsatelny hnus" "vypiplana artova prisernost" (Klepikov). proc?

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ Z RUBRIKY anketa

Anketa / Nejlepší filmy roku 2022

Nejlepší filmy roku 2021 podle čtenářů Cinepuru

Nejlepší filmy roku 2021

Tenkrát a dnes na Východě

Třeba nakonec narostou křídla / Rok 2020 v kinematografii

Nejlepší filmy roku 2020

To nejlepší z fantasy

Jak se daří debutantům ve střední Evropě?


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Anifilm 2023

AFO uvede filmy s oscarovou nominací i Herzogův výlet do mozku

FAMUFEST

FAMU změří síly s Dány a na FAMUFEST přijede Pálmason

Retrospektiva Jana Švankmajera k vidění na DAFilms


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #61 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #61, leden 2009

Z obsahu tištěného čísla:

Den, kdy se zastavila země (Helena Bendová, kritika)

Gomora / Film jako plesknutí mokrým ručníkem (Lucie Česálková, zoom)

Sitney - Vasulka / Obraz videa je tak nepříjemně čistý (Martin Blažíček, rozhovor)

Víš, jak vím, že jsi gay? / Hrdí outsideři v éře ponížení: specifika mužské genderové identity ve filmech 'skupiny' Judda Apatowa (Jindřiška Bláhová, téma)

Sestra / Škvírou mezi dveřmi (Kamila Boháčková, kritika)

Stačí větší prostor pro diskuzi (Lucie Česálková, glosa)

+ více...