Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Zoufalé manželky / Seriál pro hospodyňku i hospodáře

televize / Přemysl Martinek

Zoufalé manželky / Seriál pro hospodyňku i hospodáře

Fenomén seriálu Zoufalé manželky k nám dorazil vlastně ve chvíli, kdy už v Americe, kde vzniká, přestal být novinkou a spíše se posunul mezi televizní klasiku. Nemohli jsme tedy zaregistrovat to nadšení, které po uvedení první série na televizi ABC zavládlo jak u jejího vedení, tak u diváků. Seriál porazil v době svého nasazení programy na jiných stanicích a vytvořil si velmi stabilní diváckou základnu. Společně s dalšími seriály jako Ztraceni nebo Chirurgové se tak postaral o restauraci tohoto televizního formátu a hlavně o proměnu toho, co si představujeme pod pojmem „seriál pro ženy“.

Seriál navazuje na dlouhou a poměrně hloupou tradici mýdlových oper, se kterými je provázán nejen tematicky, ale i herecky. Dalším zdrojem „inspirace“ byly seriály jako Melrose Place anebo snad i Dynastie, Dallas a Ally McBealová. Jedná se tedy o kombinaci melodramatických, kriminálních, mysteriózních, obchodních a genderově vyhraněných zápletek, do kterých autoři zamotávají hlavní ženské postavy. Seriál se odehrává na předměstí městečka Fairview v ulici Wisteria Lane, kde spolu sousedí šest opravdu hodně odlišných žen. Bree Van de Kampová (Marcia Crossová – Melrose Place) je perfekcionistka, která potřebuje za každých okolností vypadat výborně a dostát společenským konvencím. Susan Mayerová (Teri Hatcherová – Superman) píše knihy pro děti a sama se občas jako dítě chová. Gabrielle Solisová (Eva Longoria – Mladí a neklidní) je bývalou modelkou, a tak má ráda především své tělo, drahé dárky a život bez práce. Lynette Scavo (Felicity Huffmanová – hrála v Chicago Hope, Aktech X, ale i v Magnolii) má čtyři děti, milujícího manžela, matku alkoholičku a to všechno se snaží řídit a ještě na to i vydělat. Eddie Brittová (Nicollette Sheridanová – z mýdlové opery pro „dospělé“ Knots Landing z let 1979–1993) je mrcha. Mary Alice Youngová (Brenda Strongová) celý seriál zahájila svou sebevraždou a od té doby ho vypráví. Každá z žen reprezentuje určitý životní postoj, který se dostává do konfliktu tu s homosexuálními sousedy, tu s milionářskou dynastií mafiánského typu nebo s rozkošnou klavíristkou, která má ovšem svého postiženého syna svázaného ve sklepě.

A právě skryté násilí a hrozivá tajemství z minulosti jsou motorem první série, kde se pátrá po důvodech, které Mary Alice k jejímu činu vedly. Její kamarádky jsou díky neustálému klevetání, roztomilým přehmatům a nečekaným trapasům poměrně rychle v obraze, ale případ je tak zamotaný, že se vlastně uspokojivě nedořešil do teď (jsme v půlce čtvrté série). Napětí v dalších sériích opadá a reprezentují ho spíše nové postavy, jako druhý manžel Bree Orson (Kyle MacLachlan – Twin Peaks) alias zubař schovávající si zuby své mrtvé milenky doma ve skříni. Přesto však tyto atraktivní až senzační motivy nejsou hlavním poutem pozornosti seriálu. Tím jsou banální fenomény rodinného života: krize, odcházející děti, stárnutí, podané ovšem s nebývalou vynalézavostí a překvapivostí. Velmi často např. autoři přicházejí s radikálními změnami nejen tempa vyprávění, ale především nálady seriálu. Tak třeba v polovině třetí série se jeden z dílů odehrává v místním supermarketu, kde se jedna z místních žen rozhodne zastřelit svého manžela, protože ji podvedl. Nejenže namísto tradičního „přeskakování“ z rodiny na rodinu sledujeme drama v obchoďáku, ale výsledkem jsou dva mrtví a jeden postřelený člověk. Důraz je přitom kladen na fakt, že k tomuto zkratu přispěla Bree a další, aniž to ovšem tušili. Celý díl není časově lineární, a události jsou tak snímány z různých úhlů pohledu. V další sérii se po poměrně klidném startu zjeví jako deus ex machina tornádo. A znovu je příběh touto událostí zaplněn a tentokrát nezvratně zasáhne do osudů hned několika klíčových postav.

I přestože se tu stále setkáváme s víceméně stejnými postavami, dá se do děje na rozdíl od jiných seriálů kdykoli velmi rychle naskočit. Charaktery postav jsou totiž postaveny tak, že se jejich „pevný základ“ nedá rozklíčovat během jediného dílu. Nejmarkantněji je to vidět na postavě Bree. V jiném seriálu by takováto postava budila odpor. Bez jejího vědomí nesmí nic udělat ani její manžel, ani děti. Vždy musí být nejlepší a co se jí nelíbí, dokáže vyřešit i tou nejpodlejší cestou. Několik osobních tragédií (manžel je masochista a podvádí ji, zamiluje se do ní lékárník, který manžela otráví, děti ji naprosto odvrhnou) však dokáže ukázat Bree divákům i z jiných stránek. Podobné je to u nesnesitelně utilitární Gabrielle, která neváhá kvůli šatům podrážet své nejlepší přátele. I ona však projde situacemi, které s ní vzbuzují soucit.

V dnešním světě, kdy se filmový a televizní průmysl podobně jako ten reklamní musí vypořádat se stále větší diverzifikací ve společnosti, která už není ochotná ani schopná přijímat jednoduché scénáře a jednoznačná hodnocení, jsou Zoufalé manželky zajímavým receptem. Nabízejí z různých televizních a filmových zdrojů napájený seriál, který je sice primárně určen ženskému publiku, ale dokáže originálně pojatým vyprávěním a způsobem výstavby postav zaujmout i publikum mužské, jak o tom nakonec svědčí tato recenze. V souvislosti s uvedením seriálu v českém prostředí je potřeba vyzdvihnout také jazyk seriálu. „Zoufalé manželky“ totiž srší nejen vtipem a sarkasmem, ale občas jsou i velmi sprosté. To si v českém překladu a dabingu plně vychutnat nelze a asi i to je důvod, proč jinde tak úspěšný seriál zmizel hned po druhé sérii z českých obrazovek.

Přečteno 11083x

Článek vyšel v časopise Cinepur #55, leden 2008.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.6 /14

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Tahle země není pro demokracii / TraumaZone

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

TBH / WTF

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

TBH / WTF

Holky na zabití / A jak to bylo dál…


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Distribuce 2014: Konec starých časů

Zapomeňte na Jarmusche, jdeme na fotbal / Dnešní alternativa vůči mainstreamu

Rok Avatara / Distribuční rok 2009

Digitalizace českých kin / Snad ještě není pozdě

Česká kinematografie a Česká televize / Rozhovor se zástupci ČT


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #55 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #55, leden 2008

Z obsahu tištěného čísla:

Parfém: příběh vraha / Jak voní poprava (Luboš Ptáček, zoom)

Větrejte příbytky / Nonfikční hlasy v hraných filmech (Lucie Česálková, téma)

Neutralizace, nebo posílení fikce? (Zdeněk Holý, téma)

Želvy mohou létat (Pavel Sladký, kritika)

Zabriskie point (Jan Švábenický, kritika)

Nový svět / (Nová) mytologie obrazů (Karel Spěšný, kritika)

+ více...