Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Prázdninový editorial č.53

editorial / Helena Bendová

Prázdninový editorial č.53

Mé srpnové filmové zážitky nebyly příliš valné, pominu-li Hitchcocka reprízovaného v televizi a mile infantilní zábavnost Transformers vyvolávajících ve mně svou strojovou funkčností jak radostný údiv, tak i lehké mrazení z takové precizní vypočítavosti efektů (nejen speciálních). Největší cinefilní naděje jsem vkládala do výletu do Paříže, která mi díky svým mnohačetným kinům a distribuci zahrnující ve srovnání s námi nepoměrně širší nabídku filmů takřka vždy umožňuje zažít jakýsi soukromý filmový festival doplňující mi prázdná místa na mapě současné kinematografie. Snad to byl nějaký podivně prázdný kinařský týden, kdy jsem se do Paříže vydala, nebo se letos co do filmové nabídky tak vytáhly Febio i Vary a já už vše „důležité” viděla, ale ani během oné nedávná pařížské dovolené jsem neměla štěstí na nějaké mimořádné filmové události. Výjimka se našla jen jedna, jíž chci proto věnovat tento editorial – konečně se mi podařilo zhlédnout dokument Ou git votre sourire enfoui? (Kde je ukryt váš tajný úsměv?, 2001) o filmařské dvojici Jean-Marie Straub a Daniele Huilletová od jednoho z nejtalentovanějších současných režisérů, Portugalce Pedra Costy. Tento film o manželské a zároveň tvůrčí dvojici, která se svými strohými, modernistickými díly výrazně zapsala do dějin kinematografie, se skoro celý odehrává v malé, sešeřelé místnosti střižny, osvětlované často jen světlem pronikajícím dveřmi otevřenými na chodbu a obrazem na střihačském stole. Strauba a Huilletovou vidíme leckdy jen ve stínu anebo zezadu, odkud je pozorujeme, jak spolu diskutují při stříhání svého filmu Sicilia!. Všechna pozornost v tomto šerosvitném, intimním, koncentrovaném díle je zaměřena na proces tvorby a zároveň na vztah dvou lidí, kteří spolu léta žijí a pracují. Na rozdíl od jiných filmů o režisérech, které jsem kdy viděla, zde můžeme přímo na vlastní oči vidět (a uši slyšet), jakým způsobem vznikají jejich snímky, jaké myšlení a jaká estetika je vedou při tvorbě. Výjimečnost použitého postupu spočívá v tom, že oproti snímkům, kde nějaký tvůrce jen odpovídá na otázky dokumentaristy, sedě někde na zahradě svého domu apod., zde je nám umožněno tiše se podílet přímo na samotné filmové práci, proniknout v nebývalé detailnosti a konkrétnosti do procesu tvorby a na druhou stranu i do obecného uvažování o umění, do kterého se dvojice pouští při práci. Spolu s tím se přitom ve snímku odkrývá i něžně dramatická linie vzájemného vztahu páru, v němž mnohomluvný, neposedný Straub občas mlčenlivější a soustředěnější Huilletovou jaksi ruší od práce („mlč už!” vynadá mu občas), ale přitom se v každém okamžiku respektují, navzájem poslouchají a doplňují. Costův snímek je ve výsledku ojediněle intenzivní lekce o kinematografii, jeden z nejhlubších a nejradostnějších filmů o filmu, co byl kdy natočen.

Přečteno 6275x

Článek vyšel v časopise Cinepur #53, září 2007.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /12

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům

Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu

Editorial č.60 / Hranice interpretace

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (715) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (100) / tisková zpráva (1) / událost týdne (233) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)

Cinepur #53 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #53, září 2007

Z obsahu tištěného čísla:

4 měsíce, 3 týdny, 2 dny / Nostalgii nevedeme, soudruhu (Jindřiška Bláhová, kritika)

Irina Palm (Zdeněk Holý, minikritika)

Transformers / Ráj kovového origami (Kamil Fila, kritika)

Neuchopitelná identita "IMAX" (Radomír D. Kokeš, téma)

Ratatouille / aneb když myši mají pré (Kamila Boháčková, kritika)

Faunův labyrint / Guillermo v Zemi za zrcadlem (Jan Kolář, kritika)

+ více...