Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Editorial č.49
editorial / Zdeněk Holý

Byly to příjemné Vánoce strávené nicneděláním u TV obrazovky, kdy jsem si z DVD pouštěl TV seriál z produkce kabelové TV HBO Řím. Dříve seriály vyžadovaly pravidelného a věrného diváka, který je ochotný po určitou dobu (většinou sedm dní) vydělovat ze své mentální kapacity kousek energie, aby udržel svůj zájem o seriál. Takovým jsem zpravidla nebyl, a tak jsem se vlastně stal divákem TV seriálů až v momentě, kdy si je můžu pustit najednou. Ale ať už se jedná o Řím nebo třeba o Ztracené, nejde jen o celkovou dostupnost, co nově láká k jejich sledování. Je to i proměna seriálů, které se stávají čím dál uvědomělejšími, komunikují s diváky na nové, řekněme vyšší bázi, kdy přímo oslovují divákovy konvence a očekávání. Zatímco tvůrci Ztracených hrají se svými diváky hru na napětí (jak dlouho se dá protahovat, stupňovat či proměňovat), Řím spolupracuje s novým diváckým vztahem ke starým civilizacím, které podobně jako současné cizorodé kultury mají právo na vlastní hodnoty. Římu však nejde o historickou rekonstrukci, autentických dobových odkazů využívají tvůrci např. k tomu, aby si čas od času pohráli s diváckým smyslem pro korektnost.
Dramatické TV formy dlouhou dobu stály mimo zájem umělecké kritiky a esteticky zaměřených teoretických spekulací. Ani Cinepur se jim vyjma jednoho specializovaného čísla příliš nevěnoval. Jsme rádi, že po vlaštovce v podobě článku o herectví v seriálu 24 hodin v minulém čísle se v tomto čísle současné, především americké seriálové tvorbě věnuje rozsáhlý článek Jisté tendence současného televizního seriálu. Doufejme, že ve snaze psát analyticky o televizi nezůstaneme sami. Bohužel deníky přinášejí informace především o českých seriálech, a to povětšinou v zcela nepokrytém propagačním duchu. Časopisy jako Týden či Respekt, jejichž kulturní rubriky ovládá generace lidí vyrostlá na normalizačním undergroundu, zase mají sklon paušálně odsuzovat TV jako produkt masové kultury. O rozšířené nevraživosti vůči televizi asi nejlépe vypovídá nepochopitelně vyhrocený název rubriky v Týdnu "Proč nezrušit televizi". Bylo by škoda, kdyby estetické hodnoty současné dramatické TV produkce byly podobně jako u mnoha kinematografických proudů reflektovány a objevovány až po desetiletích, a to v akademickém prostředí, aniž by se tak jejich reflexe dostala k těm, kteří by ji měli mít k dispozici, tj. k současným televizním divákům.
Takže vedle přání mnoha příjemných televizních zážitků je na místě popřát do nového roku i hojnost pěkných článků o televizi.
Přečteno 7110x
Článek vyšel v časopise Cinepur #49, prosinec 2006.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
3.1 /8
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Zamést si před vlastním prahem
Panství Downton / Jak si užít nostalgii a neurazit liberální cítění /
Top of the Lake / Režisérská pečeť v seriálu
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #49, prosinec 2006
Z obsahu tištěného čísla:
Galina Kopaněva / "zasvěcovat do filmového umění, které mizí z povědomí" (Kamila Procházková, rozhovor)
Dokonalý trik (Petr Hamšík, kritika)
Déja vu (Jan Hlubek, kritika)
"Film aktivně" (Linda Arbanová, téma)
Na hranicích mediální výchovy / Rozhovor s Jaromírem Volkem (Patrik Vacek, téma)
Podzimní přebírání úrody (Oto Horák, glosa)