Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Těžké objímání s televizí

téma: Televize / Vít Janeček

Těžké objímání s televizí

Výzva s obecným tématem Televize se v rozšířeném okruhu autorů Cinepuru odzrcadlila převážně v podobě mlčení, což lze interpretovat různě, nejspíš však jako znak obtížnosti nalézt perspektivu, z níž by šlo fenomén televize nahlédnout jak dostatečně obecně, tak konkrétně. Mnohé přístupy v přiblížení se k televizi převzaté z oblasti filmu selhávají, protože její nejvlastnější povahou je naplnění, ba přesáhnutí jedné staré kinematografické utopie: směřování k simultaneitě. Naplnění, až přesažení této životní obsese Abela Ganceho (k níž se ve své době neuvěřitelně přiblížil v polyekranech Napoleona) spočívá v tom, že televize naplňuje simultaneitu nikoliv v rámci relativních časů jednoho díla, ale v rámci simultánního spojení s realitou a jejím trváním. Právě tím se telerealita a vše, co krystalizuje v jejím poli, tlustou čarou odděluje od kinematografie s jejími ústředními materiálními prvky, kterými jsou hra, souhra a napětí dějů generovaných jednotlivými, vždy už relativními intervaly času (tzv. záběry) a jejich sestavováním v sekvence a celé filmy. Pojem telereality však nelze redukovat jen na přímý přenos. Telerealita ustavuje nový vztah ke skutečnosti i v případě programů, které nejsou přímým přenosem: jak zmiňuje Jakub Korda v textu věnovanému především televizním žánrům, jedním z pravděpodobných důvodů přepínání programů – zapingu – je nalezení nové variace na setkávání se lidské mysli s neznámým, které fascinuje pouze do okamžiku poznání. Poznáním v kontextu telereality prvního řádu (tj. bez prvků interaktivity) tu však není míněn stav proniknutí do nějakých hlubších vrstev, ale rozpoznání žánrových znaků, které vede k zorientování a na něj vázanému uspokojení – a přepnutí na další kanál.

Již v tomto jednoduchém gestu je však obsažen zárodek interakce a (spolu)tvůrčího gesta, a to pomíjím sám akt zapnutí či vypnutí televizoru. Tim Groves ve svém textu rozvíjí koncept telefilie coby pokračování tradičního pojmu cinefilie, coby racionalitu překračujícího vztahu k médiu, instituci i jeho ikonám s jasnou konvergencí k zapojení se do vlastní tvorby (případně k vydávání časopisu, který je výrazem tohoto vztahu). Ostatně i filmová kritika a historie vděčí za objevení uměleckých kvalit tvorby řady autorů pracujících v hlubinách mainstreamových institucí právě cinefilskému přístupu a bude zajímavé sledovat, jestli se tato paralela nějak projeví i na fenoménu televize. V každém případě výzkum televize je dnes stále v mnoha ohledech v začátcích, mj. právě proto, že největší segment televizního toku zůstává mimo pozornost seriozního zájmu badatelů. V rozhovoru s Francoisem Jostem se ukazují možnosti překračování těchto předsudků volbou vhodných metod a především pomocí existence archivu televizního toku jako základní podmínky pro to, aby takový seriózní výzkum mohl vůbec začít. Můj text pak shrnuje obrysy vývoje televize ve vztahu k renesanci rétoriky a ve vztahu k společenským institucím i zájmům úzkých obchodních skupin, jejichž zpřítomnění televize ve svém půdorysu představuje.

Téma "televize" se může jevit stejně širokým jako téma "společnost", kde každý akt reflexe představuje úhel pohledu, který se celkovému obrazu může vždy jenom více či měně blížit.

Přečteno 6759x

Článek vyšel v časopise Cinepur #39, duben 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.8 /17

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Spánek rozumu plodí příšery / Reakce na text děkana FAMU

O instituci s ideou

Jak napsat dobrý scénář / Scénáristova mapa na cestě do Hollywoodu


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #39 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #39, duben 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Hiroshi (Kamila Boháčková, kritika)

Papírové filmy - Zkouška obchodu s autorskou tvořivostí diváka (Lucie Česálková, glosa)

Noční surfování: O telefilii (Tim Graves, téma)

Jiří Voráč: Český film v exilu / Exilové ne-ukojení (Petr Bilík, kniha)

Pianistka (Edita Langpaulová, zoom)

Cynthia Richards (Jan Hanzlík, rozhovor)

+ více...