Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Kamera v současném filmu / Úvod k tématu
téma: Kamera v současném filmu / Helena Bendová / komentáře (2)

Obrazová složka filmů se v posledních letech vyvíjí nejen v závislosti na proměnách technologických, ale sledovat můžeme i změny ryze estetické. Ačkoli škarohlídi čas od času přicházejí s věštbami o vyčerpanosti kinematografie, kdy tu prý "už všechno bylo", podrobnější pohled právě třeba na způsoby práce s kamerou odhaluje, jak se známé postupy dále precizují, transformují a nuancují, aby ve výsledku napomáhaly vytvářet zcela svébytné a originální vizuální styly, odpovídající tomu kterému dílu či režisérovu přístupu.
V rámci tématu přinášíme především několik konkrétních analýz filmů z hlediska práce s kamerou (analýza obrazového stylu filmů maďarských tvůrců Bély Tarra a Benedeka Fliegaufa, text o filmu Nobuhiro Suwy Perfektní pár snímaném jednou z nejdůležitějších kameramanek současnosti Caroline Champetierovou a zamyšlení nad kamerou ve film Bohdana Slámy Štěstí). Krom toho v tématu naleznete dvě studie zkoumající shrnujícím způsobem práci dvou význačných kameramanů (Janusze Kaminského a Masaki Tamuru) a dva texty obecnější: jednak článek o "spontánních filmech" stříhaných přímo v kameře a jednak text o estetických i technických specifikách steadicamu.
Přečteno 8273x
Článek vyšel v časopise Cinepur #46, červen 2006.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
1.5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
komentáře
Že by se zase ozval někdo z ASOCIACE ZA PRÁVA CHUDÁKŮ KAMERAMANŮ? I lidé jako Nykvist, Storaro, Tissé nebo Kaufman (ale konec konců i Khondji, Doyle nebo Jeff Cronenweth) museli(/musejí) naplnit mnohdy velmi omezující (omezující pro kameru jako - ZDŮRAZŇUJI - jednu ze složek celku) koncepci svých režisérů a vida je! Někdo halt talent má a někdo ne...pak nepomůže ani sebelepší technika, "profesionalita" a dokonce ani (podle Vás asi "panspasitelský") filmový materiál!
jak mohou současní kameramani obohacovat filmovou řeč? Tlačeni ze všech stran střeštěnými nároky klientů - reklamních agentur - na kterých jsou životně závislí? Když pak má mladý kameraman možnost točit hraný film použije zažitá klišé a výtvarnou stránku ze své reklamní praxi. Zkrátka nemá na čem ,,vyrůst" Dnes není možné aby vyrostli noví ,,Nykvistové". Řemeslná stránka se sice vylepšuje a cizeluje - ale je to už jen forma - dekadence - tedy úpadek - skvěle nasvícené naaranžované záběry, tisíce druhů jízd a pohybů kamery, záběry za pomocí steadicamů. Ale k čemu to všechno je, když obsah pokulhává někde vzadu za formou. A Co všestranný tlak té odporné digitalizace a HDV? Kamery za několik milionů - bez dynamiky, přizených barev, hloubky prostoru? Devalvace výtavrné stánky do efektních záběrů.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
Úvod k tématu: Film a ekologie
Úvod k tématu: Česká detektivka
Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu
Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům
Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu
Editorial č.60 / Hranice interpretace
Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze
RUBRIKY
anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #46, červen 2006
Z obsahu tištěného čísla:
Maďarské tango s ďáblem / Démonologie kamery ve filmech Bély Tarra a Benedeka Fliegaufa (Aleš Stuchlý, téma)
John Huston (Veronika Klusáková, profil)
Fotogenie (Pavel Skopal, pojem)
Souboj politiků o film vrcholí aneb Klausovo veto (Přemysl Martinek, glosa)
Krajina střelců / Klasická krajina postmoderního westernu (Magdalena Bittnerová, zoom)
Krajina přílivu (Kamil Fila, kritika)